Søndagstanker 30. mai

Kristendommen har én Gud, og på samme tid er denne ene guden treenig, altså tre i ett. Denne treenigheten består av Gud, Jesus og Den hellige ånd. Det er ikke så lett alltid å forstå, eller forklare, hva det betyr. Refleksjon fra kapellan Petter i anledning treenighetssøndag.

Søndagstanker 30. mai

Hva eller hvem Gud er, har vi alle et eller annet bilde på, uavhengig av hvorvidt vi tror på Gud eller ikke.

Ofte ser vi Gud tegnet eller malt som en gammel mann, ofte med hvitt hår og skjegg, gjerne på en sky i himmelen. Jesus er en historisk karakter, et menneske (og samtidig 100 prosent Gud, men det er en annen søndagstanke til senere) som var blant oss som barn, ungdom og voksen. Også Jesus har vi sett mange bilder av, og vi har mange historier om hva han sa, og gjorde skrevet ned i bibelen. Dette gjør Gud og Jesus kanskje enklere å forstå.

Så hva med Den hellige ånd? Den kom til disiplene i pinsen som et uttrykk for Guds tilstedeværelse selv når Jesus ikke lenger var et menneske blant oss. Den gir mot og kraft til oss mennesker til å fortsette oppdraget vi er gitt av Gud! Slik er det på et vis Guds virke midt iblant oss, selv om vi ikke kan se Jesus og Gud som enkeltpersoner. Dette betyr ikke at Gud og Jesus har forlatt oss, men at vi har fått et tredje perspektiv på det gudommelige. Den hellige ånd utfordrer oss til å se etter det hellige midt blant oss mennesker. I møte med dem vi kjenner, og de vi aldri har sett før.

Treenighetssøndagen er dagen hvor vi kan løfte alle disse tre perspektivene. Vi tror på én Gud, men som virker på ulike vis. Gud, Jesus og Den hellige ånd.


Skrevet av Petter Dille, prest i Ullern menighet

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"