Askeonsdag – en dag med håp i sikte

Flere av oss savner de faste leddene i gudstjenesten – liturgien – og her finner du både preken og liturgi for askeonsdag – kanskje kan den brukes hjemme?

Askeonsdag – en dag med håp i sikte

Skrevet av seniorpret Hjalmar Kjelsvik

 

Nådehilsen

"Nåde være med dere, og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus".

Inngangsord

Det er askeonsdag, første dag i fastetiden, en 40 dagers forberedelse til påsken. De 40 dagene (quaranta giorni), har gitt opphav til ordet karantene, som er unntakstid. Tanken med fastetiden har vært å leve et enklere liv enn ellers, fokusert både på livets storhet og dets skjørhet, men også på håpet om frelse. I vår menighet har vi i mange år feiret askeonsdag som en kveldsmesse med skriftemål og nattverd, og med en egen liturgi for å tegne askekorset på den enkeltes panne. Dette gjør presten med ordene «Husk, menneske, at du er støv, og at du skal vende tilbake til støvet» eller ved å si «Vend om og tro på Evangeliet.»

Dagens bønn:

Barmhjertige Gud, du kan sette oss fri fra synd og forgjengelighet. Vi ber deg: Lær oss å holde faste slik du vil. Gjør oss utholdende i bønnen, trofaste i kjærligheten og helhjertet i kampen for rettferd. Gi verden håp ved Jesu Kristi kors, han som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet. Amen.

Askeonsdags tekst:

Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa: «Mester, vi vil gjerne se deg gjøre et tegn.» Men han svarte dem: «En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet. For slik profeten Jona var i buken på den store fisken i tre dager og tre netter, slik skal Menneskesønnen være i jordens dyp i tre dager og tre netter. Folk fra Ninive skal stå fram i dommen sammen med denne slekten og dømme den. For de vendte om da Jona forkynte sitt budskap – og her er mer enn Jona! Dronningen fra landet i sør skal stå fram i dommen sammen med denne slekten og dømme den. For hun kom helt fra jordens ytterste grenser for å lytte til Salomos visdom – og her er mer enn Salomo!» Matt 12,38-42

Preken:

Gode leser!

Hver gang noen ba Jesus om et tegn, gikk han i rette med dem. I dag taler han om det såkalte Jona-tegnet. Så spørs det om de skriftlærde og fariseerne skjønte at Jesus talte om seg selv. Han titulerer seg som Menneskesønnen som skal «være i jordens dyp i tre dager og tre netter». Her forhåndsomtaler Jesus sin egen død. Skjønte tilhørerne det?

Et annet sted sier Jesus: «Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt.» Det er ikke Landbrukshalvtimen Jesus har begitt seg ut på, men påskens drama hvor Jesus skal lide og dø, legges i jorden – som hvetekornet – og reises opp igjen påskedag, til frelse for alle. Du må gjerne finne fram salmeboken og synge Nr. 205 «Kornet har sin vila, djupet i frusen jord». I tredje vers synger vi: «Han var vetekornet, låg i jordens djup. Han stod upp en påskdag, lever bland oss nu. Aldrig en sol har lyst så stark och klar. Kärlek med ditt ljus kom, kom och dröj hos oss kvar». (Anders Frostenson).

Kjære leser: Fastetid er mer enn en tid for selvransakelse og forsakelse av goder vi ellers unner oss. Fastetid er også tid for håp, det håp om frelse som ligger i dypet av askeonsdagens evangelium. Kristus er hvetekornet som legges i jorden. Vi har 40 dagers forberedelse av påskens mysterium. Men allerede nå vet vi jo hvilket håp vi eier ved Jesu Kristi oppstandelse.

Fastetid er mer enn tiden for krav om å gjøre eller la være å gjøre en rekke med ting. Vi unnes å fokusere på håpet. Jeg synes det er frigjørende å innse sin begrensing, ja det er Askeonsdagens evangelium. Det frigjør oss til å sette vår lit og alle våre forventinger til Gud. Han kjenner oss, og vet hvor sterke og hvor svake vi er. Askeonsdag er en påminnelse også til Gud; slik vi leser det i Salme 103: «Som en far er barmhjertig mot sine barn, er Herren barmhjertig mot dem som frykter ham. For han vet hvordan vi er skapt, han kommer ihu at vi er støv».

Gud kjenner oss. Han vet hvem vi er. Vi vet hvem vi er. Vi tar det derfra. Det er Askeonsdag.

 

Tenn et lys med takk og bønn for verden, dine medmennesker og deg.

Fadervår

Vår Far i himmelen!

La navnet ditt helliges.

La riket ditt komme.

La viljen din skje på

jorden slik som i

himmelen. Gi oss i dag

vårt daglige brød,

og tilgi oss vår skyld,

slik også vi tilgir våre

skyldnere. Og la oss ikke

komme i fristelse, men

frels oss fra det onde.

For riket er ditt

og makten og æren i

evighet. Amen.

 

Velsignelse

Herren Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet og Den hellige ånds samfunn være med dere alle!

Amen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bakkehaugen, Majorstuen og Vestre Aker menighet

Felles menighetskontor:

Ullevålsveien 117

0361 Oslo

 

Kontortid: man-torsdag kl. 10-12

Telefon: 23 62 93 70

Sentralbord for kirkene i Oslo: 23 62 90 00

Kirketorget (for spørsmål om dåp, vielser og gravferd) 23 62 90 09

Organisasjonsnummer 914 809 886

Bakkehaugen, Majorstuen og Vestre Aker sokn

Soknets to kirker:

Bakkehaugen kirke

Carl Grøndahls vei 27

0871 Oslo

 

Vestre Aker kirke

Ullevålsveien 117

0361 Oslo

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"