Les søndagens preken her

Kirkene er stengt i helga, men seniorprest Hjalmar Kjelsvik deler sin preken og en kortversjon av søndagens gudstjeneste her på nettsiden.

Les søndagens preken her

Flere av oss savner de faste leddene i gudstjenesten – liturgien – og nedenfor finner du i tillegg til Hjalmars preken, en kortversjon av søndagens liturgi – kanskje kan den brukes hjemme?

KRISTI FORKLARELSESDAG 07.02.2021:

Nådehilsen

"Nåde være med dere, og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus".

Dagens bønn:

Hellige Gud, du åpenbarte din herlighet i Jesus Kristus. Vi ber deg: Hjelp oss å søke dypere i troens mysterier, så vi kan se deg i Jesu Kristi ansikt,
han som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet. Amen.

Søndagens tekst:

Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. Der ble han forvandlet for øynene på dem, og klærne hans ble så skinnende hvite at ingen som bleker klær her på jorden, kan få dem så hvite. Elia viste seg for dem sammen med Moses, og de snakket med Jesus. Da tok Peter til orde og sa til Jesus: «Rabbi, det er godt at vi er her. La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» Han visste ikke hva han skulle si, for de ble grepet av stor frykt. Da kom det en sky og skygget over dem, og det lød en røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!» Og med ett, da de så seg omkring, så de ingen annen enn Jesus; bare han var hos dem.
På veien ned fra fjellet påla han dem at de ikke skulle fortelle noen hva de hadde sett, før Menneskesønnen var stått opp fra de døde. De tok til seg dette ordet, og de diskuterte seg imellom hva det er å stå opp fra de døde. Og de spurte ham: «Hvorfor sier de skriftlærde at Elia først må komme?» Han svarte: «Elia kommer først og setter alt i rette stand. Men hvordan kan det da stå skrevet om Menneskesønnen at han skal lide mye og bli foraktet? Jo, jeg sier dere: Elia er allerede kommet, og de gjorde med ham som de ville, slik det står skrevet om ham.» Mark 9,2-13

Preken:

Godtfolk!

Peter forsøker å fange lyset ved å bygge hytter både til Jesus, Moses og Elias. Nå vet han hvor han har dem, og så vil han gjerne beholde dem der, så de nå og i all fremtid kan lyse for ham. Med andre ord: han søker trygghet. Kanskje det til og med kunne bli plass til ham i en av hyttene, neste gang han tittet forbi.

Men nettopp den klarhet, vi likesom Peter helst vil være i for alltid, den vender Jesus ryggen til. Han går ned fra fjellet, ned i dalen, ned til smerten og lidelsen - både sin egen og andres.

Og med denne holdningen binder Jesus sine etterfølgere til hverdagen, for det er dér, i den svake og lidende neste, han vil finnes. Ikke utenfor, men midt i virkeligheten, slik den er. Kristendommen gir ingen sikkerhet og ingen trygghet, men kaster oss ut i en stadig kamp for å virkeliggjøre kjærligheten overfor andre. Oppdraget Peter, Jakob og Johannes, som den første kirkes ledere, fikk var å utbre troen på Jesus Kristus. De skulle ikke videreformidle en ny religiøs eller moralsk måte å frelse menneskeheten på, men utfordre til tro og tillit til at gjennom Jesus Kristus tar Gud betingelsesløst imot ethvert menneske.

Evangeliet går i rette med det menneske som søker å skjerme og beholde det gode for seg selv. Det er ute i virkeligheten livet skal leves. Kristendom er et forhold mellom et jeg og et du. Det inngås en avtale mellom Gud og menneske. Om vi lytter til og tar evangeliet for ekte vare, vil man også forsøke å overholde sin del av avtalen. Vi skal også bli som forvandlet. Det er dagens gode budskap til oss. Gud vil gjennom Kristus sette oss i stand til å se ut over vår egen horisont i retning av vår neste. Guds ord kan ikke lokaliseres til tre hytter hvor det er trygt og lunt å være. Det ville ikke Gud ha funnet seg i. Det ville være det samme som å forsøke å romme ham på en trosformel. Det lar seg heller ikke gjøre, hvor enkelt, bekvemt og trygt det enn ville være. Vil man lete etter Gud, er det kun et sted å gjøre det – hos vår neste.

Da er det oppmuntrende igjen og igjen å høre evangeliet, at vi skal la oss forvandle. Kjærligheten gjør noe med oss, kjærligheten setter hjertet i stand til å sette oss ut over våre egne umiddelbare behov.

Jesu vei gikk fra himmelen og ned til oss på jorden. Han forlot sin trygge himmel og ble født blant oss. Han levde hos oss i det skjøre og usikre liv som enhver av oss står overfor. Hans vei endte ikke i berømmelsens blitslys, men i mørket utenfor Jerusalem - på et kors! I Jesus er Gud selv trådt ned fra sin fjerne himmel og kommet til oss. Guds rike er ikke en fjern drøm, men en virkelighet, vi lever i her og nå. Guds rike skal ikke finnes og bygges opp. Guds rike skal vi ta imot som en gave. Vi skal ikke komme til Gud - Gud er kommet til oss. Om vi hjelper hverandre til å tro og ha tillit til det, tror jeg vi sparer oss for mange klatreturer opp på fjellet og ned igjen!

 

Tenn et lys med takk og bønn for verden, dine medmennesker og deg.

Fadervår

Vår Far i himmelen!

La navnet ditt helliges.

La riket ditt komme.

La viljen din skje på

jorden slik som i

himmelen. Gi oss i dag

vårt daglige brød,

og tilgi oss vår skyld,

slik også vi tilgir våre

skyldnere. Og la oss ikke

komme i fristelse, men

frels oss fra det onde.

For riket er ditt

og makten og æren i

evighet. Amen.

 

Velsignelse

Må din vei komme deg i møte,

vinden alltid være bak din rygg,

solens lys leke på ditt kinn,

regnet falle vennlig mot din jord.

Og må Guds gode hånd verne om deg

til vi møtes igjen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bakkehaugen, Majorstuen og Vestre Aker menighet

Felles menighetskontor:

Ullevålsveien 117

0361 Oslo

 

Kontortid: man-torsdag kl. 10-12

Telefon: 23 62 93 70

Sentralbord for kirkene i Oslo: 23 62 90 00

Kirketorget (for spørsmål om dåp, vielser og gravferd) 23 62 90 09

Organisasjonsnummer 914 809 886

Bakkehaugen, Majorstuen og Vestre Aker sokn

Soknets to kirker:

Bakkehaugen kirke

Carl Grøndahls vei 27

0871 Oslo

 

Vestre Aker kirke

Ullevålsveien 117

0361 Oslo

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"