Andakt til 1. påskedag - av prest Desalegn Mengesha Ayana: Kristus er oppstanden og dødens makt er brutt!

Prekentekst: Matteus 28, 1-10Det er 1. påskedag og på denne dagen skulle vi samlet i kirkene og feiret sammen vår herre Jesu Kristi oppstandelse. Men dessverre har vi blitt forhindret dette året også fra å gjøre det på grunn av smittesituasjonen. Men, midt i alt dette står påskens budskap fast at det er håp. Sorgen, mørket og døden som fant sted på Langfredag ble ikke det siste ordet. 1.Påskedagen, oppstandelsesdagen har kommet. Lyset har vunnet over mørket, gleden har vunnet over sorgen og livet har vunnet over døden. Jesus er ikke lenger i graven. Han er stått opp og han lever i dag.

Andakt til 1. påskedag - av prest Desalegn Mengesha Ayana: Kristus er oppstanden og dødens makt er brutt!

Så leser vi i dagens evangelietekst om Maria Magdalena og den andre Maria som tidlig om morgenen var på vei mot graven for å ære sin døde venn.  De var på vei mot graven med en tung og vanskelig opplevelse fra Langfredagen. Minnene deres var ferske fra det de så da Jesus ble drept på en grusom måte. Der og da måtte de ha følt at håpet var brutt. Men, de ville ikke la det være. Selv om det var mørkt rundt dem og i dem, ville de holde fast på båndet til ham som de elsket. De måtte reise til graven for å se til den og sørge. Så skjedde noe uventet.  Steinen var alt veltet til side og graven var tom.  Jesus var ikke der. De ble forferdet.  Der møtte de en engel som sa til dem, «frykt ikke! Jeg vet at dere leter etter Jesus fra Nasaret, den korsfestede. Han er stått opp, han er ikke her.” Engelen som viste seg for gjeterne på Betlehemsmarken da Jesus ble født, kom med samme budskap, «frykt ikke!»  For han som ble korsfestet er stått opp igjen. Han som kom med løfter om fred, han som kom med håp for verden, han som berørte hjertene til mange og gav dem noe nytt å leve for, er ikke beseiret av mørket og døden, han er ikke borte. Han har stått opp og han lever.

Kristi oppstandelse gir løfter og håp til alle mennesker som går gjennom livets krevende og mørke stunder her og nå. Å tro på oppstandelsen er å tro på Guds gjenskapende kraft som gir liv til det som virker dødt og håpløst. Gud sendte sin sønn til jorden, til oss mennesker, som engang var død på grunn av våre synder men stod opp igjen, for å gi oss et nytt liv og levende håp. Troen på oppstandelsen kaller oss til å spre håp og fremtid der livet oppleves som tungt og vanskelig.  Rett etter oppstandelsen møtte Jesus sine disipler igjen og sa til dem, «Frykt ikke! Gå og si til mine brødre at de skal dra til Galilea. Der skal de se meg.» Rett etter oppstandelsen ga han sitt løfte om å være til stede i våre liv, på godt og vondt og alle dager slik han sier, «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden … og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» (Matt 28; 18,20) Vi har en Herre som overvant døden. Vi har en Herre som overvant alt det vi er redd for. Seieren er vunnet. Dødens makt er brutt. Jesus lever, og han skal aldri dø mer. Dette er grunnen til at vi får lov til å lovprise ham.

«Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sitt rike miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde». Amen

Dagens bønn:

Jesus Kristus, oppstandne Herre og Frelser, vi takker og lovpriser deg.

Du har brutt dødens lenker og knust djevelens makt. Vi ber deg:

Fyll hjertene våre med glede ved det levende håpet du har gitt oss,

så vi som kvinnene ved graven kan vitne om din oppstandelse.

du som med din Far og Den hellige ånd lever og råder,

én sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.

 

God Påske!!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"