Andakt til 1. pinsedag - av prest Desalegn Mengesha Ayana: Talsmannen forlater oss aldri!

Denne søndagen feirer vi Pinsen som er Den hellige ånds dag. Den kalles også kirkens bursdag fordi det var på pinsedagen at Den hellige ånd kom over de første kristne og så begynte den første menigheten. Ved Åndens komme ble da skapt det kristne felleskapet. Med pinsen feirer vi dette spesielle felleskapet hvor vi blir møtt med Guds kjærlighets kraft og nærvær.

Andakt til 1. pinsedag - av prest Desalegn Mengesha Ayana: Talsmannen forlater oss aldri!

Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. 16 Og jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. 18 Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. 19 Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.

  21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»

Joh 14,15-21

Pinsen minner oss iblant annet om Guds nærvær i våre liv og hans løfte til oss uansett hva vi opplever i livet. Det som er sentralt i den kristne troen er at Gud har kommet til oss mennesker. Gud ble menneske i Jesus Kristus og bodde blant mennesker. I Den hellige ånd har Gud kommet til oss og tatt bolig i oss. Når vi feirer Pinsen, feirer vi dette Guds nærvær i våre liv.

I dagens evangelietekst møter vi Den hellige ånd som en talsmann.  En talsmann er en som taler for noen, en som fremmer en sak, en som kommer med et budskap.  Den Hellige Ånd er Talsmannen som bringer Guds budskap til oss. Han er talsmannen for det som Gud står for og det han vil tale til oss.

Ånden ser vi ikke,

                        men hans stille røst

                        taler i vårt hjerte

                        både tukt og trøst. Synger vi i en av salmene.

Den Hellige ånd taler i vårt hjerte. Han vitner om den store gjerningen som Gud har gjort for oss. Han gjentar for oss og minner oss om Jesu ord og gjerninger, om hans død og oppstandelse, slik at troen skapes og vokses i oss. Han gir oss visdom og nåde slik at vi kan møte livet med sine ulike farger og faser.

‘Talsmann’ betyr også ‘en hjelper’ eller ‘en advokat’.   En advokat er en som står ved siden av og hjelper til, med en sak. En advokat er en som er til stede og vise veien ofte i krevende situasjoner. En advokat er en som har en bedre kunnskap om saken som gjelder og en som vet reglene man må følge etter. Den Hellige ånd er lik som en advokat. Han er Sannhetens ånd og som blir hos oss og skal være i oss slik vi leser i teksten. Uansett hvordan vi opplever i livet, må vi få lov til å tro på han som sier, «Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn» Midt i det vi opplever i livet med det ene eller det andre, skal Talsmannen aldri forlate oss.  Jesus har ikke lovet å ta bort alt som er vondt og ubehagelig i våre liv.  Men han har lovet å være sammen med oss. 

Det er veldig interessant å lese hvordan det gikk med de første kristne som ble fylt av Den Hellige Ånd på Pinsedagen og hva de fikk til. Selv om de var fylt av Den Hellige ånds kraft, opplevde de krevende situasjoner. Men med Den hellige ånds kraft fikk de mot for å møte livet. De fikk mot for å gå ut og forkynne håpets og gledens budskap til alle på tvers av grensene. Ånden slo ned i dem og de skapte muligheter for at mange skulle ha det godt med hverandre. De utstøtte og fremmede ble inkludert i deres felleskap. De svake og fattige fikk muligheten for å være en del av dem. På den måten levde de i Guds kjærlighet og holdt hans bud, altså viste omsorg og kjærlighet til sine medmennesker.

Ved Ånden er Gud så nær oss at vi kan høre ham i Ordet. Vi kan kjenne ham når vi kommer fremfor ham i bønn.  Vi kan merke ham når vi deler brød og vin i nattverden. Vi kan kjenne på hans nærvær, omsorg og ledelse i vår vandring i hverdagen.

La oss glede oss i dag over Åndens gave og vandre ved hans kraft til tjeneste for Gud og hverandre. God Pinse!

Dagens bønn

Hellige Ånd, vår livgiver, vi takker og lovpriser deg. Du kom med din ild over disiplene pinsedag og ga dem visdom og kraft. Vi ber deg: Hold troen og kjærligheten brennende blant oss, så vi frimodig forkynner evangeliet om Jesus Kristus, vår Herre, han som med deg og Faderen lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet. Amen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"