Snakk med en prest

"For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem." Matt 18,20

Besøk

Dersom du ønsker samtale med en prest er du velkommen til det. Du kan stikke innom menighetskontoret, men enklest er det å avtale et besøk på prestens kontor ved forhåndskontakt på telefon eller epost. Se under.

Presten går også på hjemmebesøk. Du kan ringe og be om en samtale hjemme hos deg eller ringe for en annen som trenger besøk.

Presten går også på sykebesøk i hjemmet, på sykehjemmet eller på sykehus. Slike besøk foretas oftest etter at presten har fått forespørsel eller tips om en som trenger slikt besøk.

Presten samtaler om alle ting som angår den som ønsker samtale, både de vanskelige og gode ting i livet, så vel som spørsmål som har med tro og tvil å gjøre. Ved besøket kan presten utføre salving av syke, forette nattverd, velsigne og be for hjemmet (urolige hjem) dersom det er ønske om det og be sammen med og for de som trenger og ønsker det.

Samtale, sjelesorg og åndelig veiledning

Dersom du ønsker å snakke med en prest, kan du ringe og gjøre en avtale direkte med en av prestene eller ved å bruke epost. Kapellan Asle Røhne Rossavik har spesialisert seg i klinisk sjelesorg og tilbyr også åndelig veiledning med utgangspunkt i sentrerende bønn (en form for kristen meditasjon). Samtalen kan finne sted på prestens kontor, privat hos den som ønsker det eller på annet egnet sted.

Alle spørsmål som har med gode og vanskelige ting i livet og om tvil og tro, kan en ta opp med en prest.

Forbønn

Jesus sier: «Be så skal dere få. Let så skal dere finne. Bank på så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får, og den som leter han finner, og den som banker på, blir det lukket opp for.» ( Matt. 7.7-8 og Luk. 11.9-10 )

Vi ønsker å ta Jesu løfter på ordet og inviterer til bønn og forbønn.

Dersom du trenger noen å be sammen med, kan du henvende deg til menighetens kontor og snakke med en av våre prester.

Dersom du ønsker forbønn for deg selv eller andre kan du gjøre en avtale med presten. Forbønnen kan skje i kirken, kapellet, på kontoret eller hjemme hos deg.

Dersom du ønsker at menigheten skal be for en bestemt sak eller person, kan du fylle ut en lapp eller skrive et brev hvor du anonymt eller med navn presenterer bønneemnet. Du kan også angi om du ønsker at vi skal be for dette i menighetens gudstjeneste eller om vi skal ta det med i menighets-stabens ukentlig bønnemøte.

Intet bønneemne er for lite eller for stort, for lett eller for vanskelig. Gud har bedt oss legge alle ting frem for han med bønn og takk. Slik skal vi få overlate våre liv i hans hender.

Nattverd

Vi har nattverd i høymessen normalt annenhver søndag. Alle som ønsker å tro på Jesus Kristus er velkommen til nattverdbordet.

Dersom du av ulike grunner har vanskelig for å komme opp til alterringen eller knele på knefallet, kan du komme frem til første benk på prekestol-siden. Presten vil så komme ned til første benk og dele ut nattverden der. Dersom du trenger assistanse, snakk enten med kirkeverten ved inngangsdøren eller med en som sitter i nærheten av deg. Alle er til for å hjelpe.

Dersom du av ulike grunner ikke er i stand til å delta i gudstjenestens nattverd, kan det forrettes nattverd i kapellet eller hjemme hos deg eller på sykehus og sykehjem. Henvendelse om dette skjer til menighetens kontor eller direkte til en av prestene.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"