Vandring gjennom fasten, tirsdag 17. mars

Vi er inne i en vanskelig periode. Kirken og våre aktiviteter er avlyst. Samtidig ønsker vi å være her for hverandre, til trøst og oppbyggelse. Derfor vil vi prøve å legge ut en tekst hver dag i fastetiden. Tidligere biskop Per Lønning gav i 1963 ut boken Vandring gjennom Fasten. Den har senere blitt utgitt uforandret flere ganger, senest i 1999. Vi ønsker, som forfatteren, at tekstene "fortsatt [skal] hjelpe lesere til et møte med Frelseren". Vi har fått tillatelse til å publisere tekster fra denne boken. Takk til rettighetshaverne!

Foto: Odd Vegge

Ypperstepresten spurte da Jesus om hans disipler og om hans

lære. Jesus svarte ham: Jeg har talt fritt ut for alle og enhver;

jeg har alltid lært i synagoger og templet, der hvor

alle jøder kommer sammen, og i lønndom har jeg intet talt.

Hvorfor spør du meg? Spør dem som har hørt meg, om hva

jeg har talt til dem! se, de vet hva jeg har sagt. Men da han

sa dette, gav en av tjenerne som stod der, Jesus et slag i

ansiktet og sa: Svarer du ypperstepresten slik? Jesus svarte

ham: Har jeg talt ille, da bevis at det er ondt! Men har jeg

talt rett, hvorfor slår du meg?

 

Annas sendte ham da bundet til ypperstepresten Kaifas,

og der kom alle yppersteprestene og de eldste og de skriftlærde

sammen. Men ypperstepresten og hele rådet søkte

vidnesbyrd mot Jesus forat de kunne drepe ham, men de

fant ikke noe, enda falske vidner kom frem. For mange

vidnet falsk mot ham; men deres vidnesbyrd stemte ikke

overens. Men til sist kom to frem og sa: Vi har hørt ham si:

Jeg vil bryte ned dette Guds tempel som er gjort med hender,

og bygge det opp igjen på tre dager. Og enda stemte

ikke deres vidnesbyrd overens.

 

Jesu holdning der han står foran sine dommere, kan samles i

disse ordene: han viker ikke. Et menneske stillet i tilsvarende

situasjon blir et lett bytte for en av to fristelser. Enten faller det

til fote og gir alle hensyn på båten uten det ene: hvorledes kan

jeg gjøre et mest mulig fordelaktig inntrykk, hvordan kan jeg få

omstemt mine strenge dommere på gunstigst mulige måte?

Eller det reiser hodet i stolt tross for riktig å markere sin urokkelige

overlegenhet: dere skal riktig få merke hvor jeg gir en

glad dag i dere alle sammen!

 

Men Jesu holdning er en annen. Han flykter ikke inn i unnfallenheten,

heller ikke ut i protesten. - Når han overfor Annas

nøyer seg med å henvise til det han har lært og sagt offentlig,

sier han dermed at han ikke akter å løpe fra noe. Han har intet

å skjule, han opptrer ikke på en måte i dagslys og en annen i

nattmørket. Taktiske spekulasjoner hører ikke hjemme i hans

spill. For dem som har hørt meg som vidner, jeg skal ingenting

nekte.

 

Hvorfor slår de ham for dette? Fordi han ikke er tilstrekkelig

respektfull og forekommende overfor den aldrende prelat?

Mon ikke også fordi han med få ord stiller hele motstandernes

opptreden på plass? Her står en som ingenting har å skjule -

der står de som har skjult sitt spill så til det aller ytterste vel.

Fra den gamle yppersteprest føres Mesteren bundet til den

unge, der hele rådet, folkets øverste myndighet, er samlet på

denne mer enn ekstraordinære tid av døgnet. Her skjer ingenting

på slump! Heller ikke vidnene mangler. Alt går for seg

med forbilledlig presisjon.

 

Hva har de så å fare med, disse vidnene? Deres vidneprov

stemte ikke overens. Også på denne måte har historien fra

langfredagsnatten gjentatt seg gjennom alle århundrer. Jesus fra

Nasaret er for streng, han stiller umenneskelige krav til oss.

Jesus fra Nasaret er for mild, han gjør alt så forløyet lettvint. -

Denne mann er for dyster, han gjør oss til syndere alle sammen.

Denne mann er for blåøyet, han behandler oss nærmest som

nyvaskede søndagsskolebarn. - De kristnes frelser er for despotisk,

han bryter inn med tvang og overlater ingenting til vår

egen frie vilje. De kristnes frelser er for matt, han griper ikke

ordentlig inn i vårt liv, sitter bare et eller annet sted bak skyen

og venter på at vi skal fikse det hele selv, osv., osv., osv.

 

Hvorledes kan det ha seg at vidnesbyrdene stemmer så dårlig?

Først og fremst vidner det vel om at vidnesbyrdene er falske.

Kan hende ikke på den måte at de dikter i hop nye begivenheter

og skrøner i stand ord som aldri er falt. Mer ved at

den personlige uvilje strømmer med inn i beretningen og fargelegger.

En rekke «riktige» opplysninger utlegges og flettes sammen

på en måte som gjør at selve billedet blir meningsløst. Sier

man til synderen at han lyver, vil han mildt forferdet henvise til

at både det og det og det i fremstillingen beviselig er fakta,

hvilket det også er. For løgnen oppnår aldri sin fulle slagkraft

uten den har fakta til å slå med. La oss huske dette, vi som så

beredvillig sørger for å ha de ytre kjensgjerninger i orden, men

som spør mindre etter sannheten i det hjerte som bruker kjensgjerningene!

 

Se nå bare på Jesu ord som motstanderne gjengir, om å rive

ned templet og bygge det opp på tre dager! Utvilsomt riktig referert.

Men hjertets forståelse er ikke til stede. Viljen til å fatte

mangler. Viljen til å få noe ut av ordene, noe som kan dømme

ham og som kan frikjenne oss, den er derimot til stede og i full

monn. Hvilken av disse viljer er min?

 

Gud, jeg kan jo ikke dølge:

mine synder uten tall

vandret også i ditt følge

inn i dommens hus og sal.

Mine synder dommen skrev

som deg inn i døden drev.

Ja, når på din dom jeg grunder,

ser jeg at mitt segl står under.

 

Vår store Mester som ingenting skjuler, som bærer sannheten i

deg og sannheten med deg, ja, som selv er sannheten: vi takker

deg fordi du har vunnet sannheten hjemstavn her hos oss i løgnens

verden. Så avslør da løgnen og de falske påskudd i våre

hjerter, at vårt vidnesbyrd om deg og vårt vidnesbyrd om oss

selv måtte være sannhet. I hjertets innerste. Amen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Manglerud menighet

Kontoradresse:

Byggveien 10, 0680 Oslo

Organisasjonsnummer: 976 987 284

Gavekontonummer: 1506 21 80878 

Vippsnummer: 10432

Telefon:

23 62 99 42 

E-post:

post.manglerud.oslo@kirken.no

Telefon- og besøkstid:

Man-Fre kl.10-15

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"