Det lille og det store

Søndagens prekentekst er fra Markusevangeliet, kapittel 4, vers 26-34. Her finner du en liten betraktning fra kapellan Gunnhild Nordgaard Hermstad.

Det lille og det store

På søndag er det såmannssøndag. Evangelieteksten handler om det lille sennepsfrøet som blir et tre.

Det er noe med frø, noe med de tørre skrukkete greiene vi legger i mørk jord. Det kan så stusselig. Men nede i den mørke jorda finnes livets krefter og frøene spirer og blir til planter eller trær eller busker. Slik er det med Guds rike, sier Jesus. Det ser ikke så fancy ut, men bærer i seg en enorm kraft – og masse liv. Svein Ellingsen skriver i en av sine salmer «Livet er gjemt i et jorddekket frø».[1]

Det er mange av oss som kan oppleve at livet er litt stusselig nå. At pandemien tærer på kreftene våre. Det er ikke rart om det kjennes litt mørkt. Men livet finnes også i disse dagene – enda om de kjennes stusselige og mørke ut.

Da Jesus gikk i døden så det mørkt ut. Både for dem som hadde vært sammen med ham lenge – og for det budskapet han forkynte. Men døden og mørket fikk aldri det siste ordet. Jesus stod opp. Livet sprengte seg frem.

Jesu evangelium så ikke ut til å ha fått særlig fotfeste langfredag. Men små kan bli til en sterk plante fullt av liv. Jesus stod opp og viste at Gud er sterkere enn alt mørke. Svein Ellingsen skriver: «Livet er gjemt i et jorddekket frø. Se i oppstandelsens lys skal vi leve. Se, i oppstandelsens lys skal vi dø.»

Jeg vet ikke hvordan dine dager ser ut, men jeg tror på at Guds rike er nær oss slik som Jesus var nær mennesker da han gikk rundt på jorden. Nær hverdagene. Og jeg tror at det finnes kjennetegn på Guds rike: Det er kraft og det er liv. Det er sannhet og frihet. I disse tider er det kanskje nærkontakten som stryker deg over kinnet eller holder omkring deg. Kanskje er det telefonsamtalen med venninna som du ikke har sett på lenge. Kanskje er det skituren i Nordmarka med kompisen og hodelykt. Det kan kanskje se stusselig ut på papiret, men bærer i seg en sterk kraft – kraft til liv.

Guds rike er nær der Jesus er. Jesu liv viser oss at det finnes både liv, håp og fellesskap – uansett hvor stort eller lite det ser ut.

Kanskje er årets såmannssøndag en påminning og at Guds rike er hos oss med sin livskraft – uansett hvordan dagene våre ser ut?

 

[1] Nummer 209 i Norsk salmebok: «Døden må vike for gudsrikets krefter»

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"