Hvorfor henger et skip under kirketaket?

Hvorfor henger det en båt ned fra taket i kirken?Båten er en gave som Torleif Valler ga til kirken i år 2000, og det var Egil Kalland på Snarøya som bygget båten. Men hva har en skipsmodell i kirken å gjøre?

I Europa finnes det kirkeskip, også kalt votivskip, helt tilbake fra 1400-tallet. I Norden ble disse skipene vanlig først på 1600-tallet. I danske kirker er skikken svært utbredt, og det er nok derfra skikken med skipsmodeller har kommet til Norge.

 

Med Fram som modell

Båten i Nordberg kirke er bygget med polarskuta Fram som modell. Egil Kalland garanterer at den er korrekt laget, ned til minste detalj. Fram ble opprinnelig bygget av Colin Archer, etter Fridtjof Nansens instrukser, slik at båten kunne føre ham trygt over Polhavet. Men båten ble bygget om flere ganger, i flere utgaver. Skroget var det samme, men over vannlinjen gjorde Nansen forandringer.

Det er "Fram 4" Nordberg kirke har en kopi av. Fram 4 fikk aldri noen polarturer. Båten seilte bare i Oslofjorden, fra Horten til Bygdøy, så den turen er det liten grunn til å skrive om.

Modellen veier tre kilo og er laget i størrelsen 1:50. Den opprinnelige Fram-skuta var 32 meter fra vannlinjen og til utkikstønna i toppen av masten. Lengden fra baugspydet til akterenden var 39 meter. Største bredde – 11 meter.

 

Hva er symbolikken?

Norge var en gang en sjøfartsnasjon, men Nordberg kirke ligger ikke ved havet og har ingen skipsfartstilknytning. Hvorfor skal vi så ha et kirkeskip hengende ned fra taket?

Skipsmodeller i kirkene har symbolsk betydning. Forestillingen om livet som en seilas, ligger gjerne under.

I kristen sammenheng er skipet ofte et symbol for menigheten og kirken selv, den hellige kirke, på vei mot sitt himmelske mål. Gjennom tidene har denne tanken blitt utbrodert helt ned til de enkelte detaljer: styrmannen er Kristus, masten er korset, vinden er Den hellige ånd, ankeret er håpet og så videre. Skipet er da et symbol for det som skal hjelpe menneskene "på reisen over livets hav."

Skipet som symbol for kirken kan være inspirert av fortellingen om Noas ark og fortellingen om Jesus som stiller stormen.

Det er også en gammel sjømannsskikk å henge modell av en skute i kirken for å vise Gud takknemlighet etter å ha blitt reddet i havsnød.

(I parentes: I Gimmestad gamle kirke i Gloppen henger det ikke et kirkeskip, men derimot en torsk ned fra taket! Der har den utstoppede, balsamerte og malte fisken hengt siden 1700-tallet. Den er et symbol på at man ikke kan flykte fra Gud. Profeten Jona prøvde, som kjent, og havnet i storfiskens buk…)

 

Kirkeskipet

Ordet kirkeskip er ikke bare polarskuta som henger ned fra taket. Det er mer vanlig å bruke ordet om selve hovedrommet i kirken der menigheten sitter. Utformingen av kirkerommet kan så presiseres videre med ulike betegnelser: En kirke kan ha et hovedskip, et midtskip, som er det største av flere parallelle skip. Den kan ha ett eller to sideskip på hver side av hovedskipet. Og den kan ha et tverrskip som går på tvers av hovedskipet og danner en korsform.

 

Skipsmodellen i taket skal ikke bare være til pynt. Den skal også gi oss noe å tenke på.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på "Oppdater samtykke". Evt. klikk på "Godta alle cookies" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"