Palmesøndag - en betraktning

Eteyane Goshu Amante har vært stiftskandidat i Østre Aker og Haugerud menighet de siste fem uker. Palmesøndag skulle hun ha ledet gudstjenesten i Haugerud kirke. Vi takker Eteyane for tiden vi har hatt sammen og her kan du lese hennes palmesøndagsbetraktning.

Palmesøndag - en betraktning

Palmesøndag - en betraktning

Da jeg reflekterte over Palmesøndagens tekst dukket det opp noen spørsmål for meg. Hva handler palmesøndag om? Hvorfor ropte folkemengden «Hosianna»? Hva er begrepet «Hosianna»? Hvorfor red Jesus på et esel på den tiden?

Jeg ble født og vokste opp i Etiopia. I min oppvekst observerte jeg hvordan vanlige folk reagerer når myndighetene skiftes ut. I fjor fulgte jeg med på nyhetene da de etiopiske myndighetene tok imot representanter fra forskjellige partier som hadde blitt tvunget til utlandet. Da disse lederne kom tilbake fra utlandet gledet folk seg og tok jublende imot dem.

Palmesøndag er en stor festdag og minnes den søndagen hvor Jesus kom ridende inn til Jerusalem. I Norge kan vi sammenligne en slik feiring av denne dagen litt med 17. mai-feiring. Palmesøndag innleder det som gjerne omtales som «den stille uken» og som endte i påskedramaet.

Jesus sendte disiplene sine for å hente et esel til ham slik at Han kunne ri inn til Jerusalem. På den tiden var Jesus og disiplene på vei inn til denne byen for å feire påske. Folkemengden tok jublende imot Jesus, de la kappene sine over veien og viftet med palmegreiner for ham. De hyllet Jesus og ropte «Hosianna, Davids sønn, velsignet være han som kommer i Herrens navn. Hosianna i det høyeste.» Denne folkemengden vitnet da Jesus gikk omkring i Jerusalem og forkynte evangeliet og helbredet de syke. De som var utenfor fikk tilhørighet ved Jesus Kristus.

På den tiden trengte israelittene en konge som kunne gjenopprette Davids kongerike. Dette fordi de var under okkupasjon av romerne. Israelittene ville ha en konge, som kunne frigjøre dem fra denne fremmede makten, akkurat som Moses reddet dem fra egypterne. Messias-forventningen lå i tiden.

Det var derfor de ropte «Hosianna», som betyr frels eller hjelp oss nå. I motsetning til en vanlig konge red Jesus på et esel, som uttrykker ydmykhet og fred. Tidligere tiders konger satt på en hest for å vise at de var mektige. Konger på Jesu tid var opptatt av å uttrykke makt, til og med gjennom krigshandlinger. Jesu kongeverdighet er annerledes enn de gamle dagers konger. I motsetning til sin tids samfunnsorden viste Jesus ydmykhet ved å sitte på et esel. På den tiden var hesten krigsdyret, mens eslet var det sivile fredsdyret. Profeten Jesaja sa at Jesus skulle bli Fredsfyrsten som skaper fred. Jesus, Guds sønn som er konge over hele universet, kom til jorda for å lære oss hvordan vi viser Guds kjærlighet til vår neste og lever i fred med hverandre. Vi fikk barmhjertighet og nåde ved Ham. Det er derfor vi minner oss selv om hva Jesus gjorde for oss på korset når vi synger dette liturgiske leddet «Du Guds lam som bærer verdens synder, miskunne deg over oss», før vi feirer nattverden hver søndag.

I år markeres palmesøndag på en annen måte enn vi er vant til på grunn av koronapandemien. Vi feirer ikke gudstjeneste i kirken. Men noen av oss gjør det kanskje på nettet. Vi er alle sårbare og rammet av denne pandemien. Noen har testet positivt. Noen har mistet sine kjære på grunn av dette viruset. Noen av oss er blitt satt til å gi omsorg til dem som er pleietrengende. Noen er i karantene, mens andre har mistet jobben sin.

Palmesøndag - en bønn

Jesus Kristus, ydmyke konge, du kom til oss, fornedret og fattig. Vi ber deg: Forson oss med Gud og med hverandre. Lær oss å gi avkall på vårt eget og følge deg. Du som med din Far og Den hellige ånd lever og råder en sann Gud fra evighet til evighet.

Kjære Jesus, vi roper på deg. Akkurat som de gamle dagers israelitter ropte på deg i mørke dager. Vi er nå i koronapandemiens tid. Vi ber deg at du griper inn i vår situasjon. Vi legger denne vanskelige tiden i dine hender slik at det finnes en løsning, og de som er blitt smittet kan reddes. Vi ber også om styrke for mennesker som har samfunnskritiske yrker. Særlig dem som jobber i helsevesenet og lignende.

Palmesøndag - en gave til Kirkens Nødhjelps fasteaksjon

Dagen utfordrer til offer til Kirkens Nødhjelps arbeid i Etiopia

Akkurat som dagens evangelietekst uttrykker en solidaritet med oss som er fattige, idet Jesus rir på en eselfole så la oss også vise vår solidaritet med mennesker som har lite, slik at de i alle fall får tilgang på rent vann. Kanskje ikke det minst aktuelle i denne koronatiden.

Se lenken til Kirkens Nødhjelps fasteaksjon nederst.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"