Innbyggerundersøkelsen 2015, gjennomført av Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT, viser at kirka scorer høyt på service. 24 offentlige tjenester er med i undersøkelsen, som er delt i to, en brukerdel og en del basert på inntrykk av de ulike, offentlige tjenestene.
-Brukerne av kirka svarer at kirkens ansatte har stor evne til å lytte, vise imøtekommenhet og de synes også kirkens kompetanse virker god, sier John Nonseid, prosjektleder for Innbyggerundersøkelsen 2015 og seniorrådgiver i Difi. Han håper offentlige etater kan bruke undersøkelsen til å forbedre sin virksomhet både når det gjelder tjenester og omdømme.
- Vi er glade for at Den norske kirke kommer så høyt som på 4.plass når det gjelder service. Det viser at vi har mange fornøyde brukere som føler seg godt mottatt i kirka, og at det gjøres en god jobb lokalt blant våre medarbeidere. Den gode jobben skal vi fortsette med og utvikle, slik at vi er enda mer tilpasset det samfunnet og de behovene lokalbefolkningen har, sier Eleni Maria Stene, daglig leder i Paulus og Sofienberg menighet og kommunikasjonsrådgiver for Nordre Aker.
Omdømme kan bedres
Undersøkelsen viser at på omdømme havner Dnk helt nede på 16.plass.
Altså er det et sprik mellom personlige erfaringer med kirken, og det man tror om kirken sett utenfra. Dårligst ut i undersøkelsen kommer Tollvesenet, Nav og Plan- og bygningskontoret, mens universiteter, Vinmonopolet og høgskoler topper lista.
- Kirken en jobb å gjøre både sentralt og lokalt når det gjelder omdømme. Vår viktigste budskap er kjærlighet - en kjærlighet som gjelder alle mennesker uansett bakgrunn. Dette kommer ofte i skyggen av kirkens indre uenighet og medias behov for konfliktstoff, men vi må ikke gi opp. Gjennom godt lokalt arbeid og å få frem flere gode, aktuelle talspersoner for Dnk, samt bruke alle mediekanaler aktivt vil omdømmet endres, sier Stene.
Fakaboks Innbyggerundersøkelsen 2015
Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT har for tredje gang gjennomført en omfattende innbyggerundersøkelse. 30.000 tilfeldige innbyggere har blitt spurt om deres erfaringer og inntrykk av ulike offentlige tjenester i Norge. 41 prosent av de spurte har svart på et tilsendt spørreskjema. Undersøkelsen skal bidra til å videreutvikle offentlige tjenester.
For mer informasjon se www.difi.no<http://www.difi.no>