Orgelkonsert med tidebønn tirsdager kl. 13.00.

Hver tirsdag kl 13 (unntatt juli og august) spiller kantor Stein Skøyeneie en orgelkonsert på det historiske Hollenbach-orgelet i Sagene kirke. Konserten er gratis, og kan kombineres med en påfølgende kort tidebønn. Her finner du månedens program. Velkommen!

Kjære konsertvenn!

 Nå skriver vi straks mai og en splitter ny konsertmåned ligger foran oss. Før den kan begynne må jeg få uttrykke en stor takk! De av dere som var til stede ved Hollenbach festivalens åpningskonsert 24. april, «Bach på Hollenbach», vet hvorfor. Til dere andre:

Helt uventet ble jeg hentet ned fra galleriet, etter konserten, til stående applaus fra publikum. Jeg var veldig rørt, og tok imot all varmen som slik en ovasjon gir. Så, helt intetanende: sokneprest Knut takket og smilte, og gav straks ordet til Sagene bydelsutvalgs leder, og jeg siterer videre fra Janina i Sagene avis: Lovisaprisen, som er Bydel Sagenes miljø- og kulturpris, ble utdelt i Sagene kirke tirsdag 26. april. Det var en rørt Stein Erika Skøyeneie som mottok prisen til stormende jubel fra publikum i kirka. Kantoren ble overrasket av bydelsutvalgsleder Almaz Asfaha (MDG).  Så, kjære BU-leder, BU, den/dere som har foreslått meg for denne gjeve prisen og til alle dere andre: TAKK.

Her kan du lese oppslaget i Sagene avis: https://sageneavis.no/kultur/du-gjor-sagene-varmere-og-rausere/19.6060

steinlovisa.jpg

Mai er for mange årets vakreste måned, og det kan det være mange grunner til. Det er dagene da våren er på sitt høyeste og gir seg over i sommeren. Og den har festdager som perler på en snor. Men mai er også en måned som for noen rommer sorg og tristesse. Jeg tror mai månedens orgelkonsertprogram skal gi rom for alt dette.

Når du leser dette, er vi i full gang med Hollenbachfestivalen 2022

Og festivalens avslutningskonsert det er dette:

3. mai er det duket for å markere den franske 200 års jubilanten César Franck. Jeg siterer fra Store Norske Leksikon: César Franck var en belgisk-fransk komponist og organist. Han fikk avgjørende betydning for musikkens utvikling i Frankrike etter 1870. Karakteristiske trekk ved Francks musikk er hans uttrykksfulle og kromatisk pregede harmonikk kombinert med fransk klarhet og innslag av barokk polyfoni. Francks orgelmusikk er å finne på konsertprogrammene over alt i verden. Sommeren 2014 besøkte jeg Paris, og da ble det også tid for å besøke Francks gravsted på kirkegården Cimetière du Montparnasse.

cesarfranck.jpg

Denne tirsdagen skal du får høre hans siste orgelverk. En syklus bestående av tre koraler. Mesteren har selv uttalt følgende om musikken: før jeg dør skal jeg skrive noen orgelkoraler, slik Bach gjorde, men på en helt annen måte. Sommeren 1890 ble dette realisert noen måneder før han i november dør, delvis på grunn av gateulykke. (Og husk, Sagene kirke med sitt Hollenbachorgel åpnet 1891. Så nå går vi direkte inn i samtiden i 1890/91) Om tittelen skriver Albert Schweitzer: Det faktum at orgelfantasier over originale temaer ble kalt «chorales pour orgue» i Frankrike, går tilbake til den tiden da franske organister først ble kjent med Bachs koralfantasier og levet i den villfarelsen at melodiene de var basert på, også var Bachs egne komposisjoner. Man tror at en nøkkel til forståelsen av Francks tre siste komposisjoner ligger i sitatet «som Bach…, men på en helt annen måte». De tre koralene må forstås som en tributt til Bach. Jeg tror det er første gang de spilles samlet på én konsert i Sagene kirke. Jeg har iallfall ikke gjort det før. Kom og hør tre av orgellitteraturens ubestridte høydepunkter.

10. mai blir det, som en opptakt til nasjonaldagsuken, en norsk konsert. I kjølvannet av Francks klangverden så skal vi ledes inn på det tyskromantiske spor, altså den klang- og musikkverdenen Albert Hollenbach befant seg i idet Franck komponerte sin orgelmusikk. På den tiden var det faktisk den tyskromantiske stilen som var dominerende i Norge. Orglene og orgelmusikken var tuftet på tradisjonen etter den tyske komponisten Felix Mendelssohn Bartholdy. Og musikken de norske organistene spilte, foruten salmer, var i hovedsak for- og etterspill til gudstjenester, bryllup og begravelser. Derav titler som preludium/forspill … postludium/etterspill … bryllupsmarsj og sørgemarsj. Det var ganske mange opphavsmenn for denne type orgellitteratur i Norge.

Jeg har ved denne anledningen valgt musikk av to som på ett vis har en kobling til Sagene. Per Steenberg komponerte mange kor- og orgelkomposisjoner. Han var en ivrig forkjemper for Palestrinastilen, den såkalte rene stil. Noe vi hører i korsangene hans. Orgelkomposisjonene derimot, de kjennetegnes ikke av denne renessansestilen, her søker han til datidens tysk romantiske stil. Steenberg ble født i Nedre Eiker men virket som organist bla. i Markus kirke. Altså rett i nærheten av Sagene. Og vi må vel tro at han besøkte Sagene kirke, og sågar kan ha spilt der.  En av hans lærere var Christian Cappelen. Drammenseren som ble domorganist i Christiania og som var konsulent for Hollenbachs orgel på Sagene. Cappelen skrev i klassisk tysk romantisk stil, ganske tett opp til Mendelssohn, vil noen hevde. Hans to sykluser av postludier var bla. noe av det mest sentrale i norsk orgel-litteratur gjennom kanskje 100 år…? Jeg innleder med ulike inngangsspill av Steenberg og avslutter med varierende etterspill av Cappelen. Noen er faktisk knyttet til store begivenheter i Norge - på den tiden. Og så er det ikke umulig at det blir et lite mellomspill…..? Den som kommer får oppleve det.

17. mai er det 17. mai og blir det ingen orgelkonsert, men åpen kirke for de som ønsker et stille rom.

24. mai-konserten skal stå i sorgens tegn. Vi har en vakker kunst- og installasjons utstilling i Sagene kirke denne våren. «Sorgprosjekt» heter den, og er laget og utformet av kunstneren Grete Refsum. Da Refsum i 2017 mistet ektefellen sin gjennom 47 år, tok hun i bruk kunstneriske virkemidler for å takle situasjonen og uttrykke hva hun følte. Dette kommer sterkt til uttrykk i utstillingen som består av objekter utført i ståltråd og tekstil og foto- og videoarbeid basert på fotografering hver søndag morgen fra Østre brygge ved familiens hytte. Vi følger østre brygge gjennom et helt år, 52 uker, og er med på alle skiftningene. Jeg vil ramme inn de 52 bildene med ett musikkstykke for hver måned. Og en tekst for hver årstid. Konserten vil på den måten framstå som et slags «gesamtkunstwerk» der vi beveger oss i musikk, bilder, ord og rom fra årets makro- til dets mikronivå. Grete og jeg vil gjerne ha deg med på turen. Bli med oss!

31. mai - da er måneden definitivt på siste verset, og det feirer vi med Bach. Mer om det til den som kommer.

Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.

Alt godt, Stein

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på "Oppdater samtykke". Evt. klikk på "Godta alle cookies" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Sagene og Iladalen menighet

Kontoradresse: Ila kirke,
Søren Jaabæksgate 5, 0460 Oslo. 

Sagene kirke ligger i Dannevigsveien 17.

E-post: post.sageneogiladalen@oslo.kirken.no
Telefon: 23629290 
Telefon- og besøkstid: Man-Tor 10-14

VIPPS:
Sagene og Iladalen menighet: 76607
Orgelfondet: 513005

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"