Menighetens årsmelding for 2019 og informasjon om kryptprosjektet

Her kan du laste ned og lese menighetens årsmelding for 2019, samt tilleggsinformasjon om kryptprosjektet.

Her kan du laste ned og lese menighetens årsmelding for 2019 som PDF-fil (Oppdatert 8.6 kl. 16.30).

Informasjon om Krypten i Uranienborg kirke – til menighetens årsmøte 21.juni 2020

Byggearbeidene ble etter vedtak i menighetsrådet startet sist høst. Byggekomiteens leder Ole Tørklep redegjorde på forrige årsmøte om vedtak og budsjett og presenterte arkitekten, Einar Dahle Arkitekter, som gjennomgikk saksgangen, godkjennelsesprosedyren med kirkeverge, Riksantikvar, Byantikvar, biskopen i Oslo og endelig byggetillatelse og igangsettelsestillatelse av Plan- og bygningsetaten. En meget omfattende og krevende saksgang. Tegninger ble presentert og hengt opp bakerst i kirken. Disse er endret i takt med stabiliseringskrav og økonomistyringen. Arkitekten er også prosjektleder og byggeleder og har engasjert sivilarkitekt MNAL Ragnar Osnes til å assistere seg.

Byggekomite og daværende menighetsrådsleder Paul Stray sammen med Ragnar Osnes loste arbeidet med usikkerhetsanalyse og budsjett igjennom med fast hånd. Grunnforholdene og krav til fundamentering og stabilisering av kirkens teglkonstruksjon og grunnmur var vesentlige momenter og elementer i analyser og vedtak om kostnader og budsjett som det er styrt etter.

Anbudskonkurransen konkluderte med at Finstad & Jørgensen AS ble entreprenør med en åpen-bok-kontrakt. Det har vært et godt samarbeid mellom entreprenør og hans underentreprenører. Covid-19 pandemien har vanskeliggjort gjennomføringen av tradisjonelle byggemøter gjennom vinteren og våren, men god kontakt mellom menigheten og utførende har bidratt til korrekt avveiing mellom kost/nytte og pris/fremdrift. Fremdriften har vært avhengig av valgte byggemetode, eksisterende grunnmur og fundamenter samt den omsluttende granittmurens stabilitet og styringsparameter har vært kostnad, kvalitet, fremdrift i denne rekkefølge slik at budsjettet holdes.

Kranselag ble holdt 15. mai med de viktigste håndverkerne tilstede bakerst i kirken i forskriftsmessig avstand til hverandre. Kari Veiteberg, biskop i Oslo, la på pinsedagen ned grunnsteinen med en åpen, men begrenset deltakelse på 50 i tillegg til de medvirkende med Sjur Isaksen, Eirik Rice Mills og Elisabeth Holtes sangere.

Alle åpninger i granittmuren mot fortau der Josefines gate møter Skovveien er nå ferdig skåret og man aner effekten av at kirken åpner seg mot en ny gate og to parker. Et helt nytt scenario, på en prikk som planlagt og forventet. Særlig fordi den vertikale forbindelsen mellom kirke og krypt etableres med heis.

Kjellergulvet isoleres og støpes. Taket er tett og isolasjonsarbeidene der starter kommende uke. Innvendig rampe mellom kirkerom og kor er etablert. Trapp og heis og nytt sakristi er under arbeid.
Det var et møysommelig arbeid å bli kvitt Hafslunds (nå Elvias) nettstasjon under dåpssakristiet. Men en dag i vinter ble transformatoren slept gjennom storsalen og ut i den store byggegropen mellom kirken og granittmuren for å bli kjørt bort.

Rampene ved hovedinngangen til Elias Blix’ plass gjennomføres i løpet av sommeren. Etter ferien starter monterings- og innredningsarbeid. Elektriker og rørlegger arbeider parallelt med betongarbeider og murere. Og det kan inviteres til åpning en gang til høsten. Det blir bra! Standarden er god, kvaliteten på arbeidene ditto. Innsamlingen til interiørprosjektet har høy prioritet. Krypten i Uranienborg er snart en realitet for diakonalt arbeid blant unge og gamle i menighet og bydelen.

Hilsen på vegne av byggekomiteen:
Ole Tørklep, Paul Stray, Eirik Rice Mills, Erik Volden, Kamilla Døvik

Oslo 20. juni 2020, prof.em Aina Dahle, arkitekt MNAL

Kontaktinformasjon for Uranienborg menighet

Uranienborg kirke ligger på Uranienborghøyden rett bak Slottet. Ta 19-trikken fra Majorstua eller Nationaltheateret t-banestasjoner og gå av på Briskeby. Kirken ligger rett ved skolen.

Gavebidrag til menighetens arbeid:
Orgnr. 971.514.361
Kontonummer: 1600.21.66066