Samles til bønn

Kvinner på tvers av menighetstilhørighet inviteres til Larvik metodistkirke 1. mars for å delta på kvinnenes internasjonale bønnedag.

“Palestinske kvinner i bønn” av kunstner Halima Aziz.

Kvinnenes internasjonale bønnedag startet i USA i 1887 og ble etter hvert et verdensomspennende fellesskap. I Norge har man hatt slike årlige samlinger i nesten hundre år.
Dagen markeres også i Larvik, 1. mars kl. 12:00, i Metodistkirken.

Palestinske kvinner
Temaene og innsamlingsformål varierer fra år til år. Til årets program er det en økumenisk gruppe palestinske kvinner som har bedt og reflektert over temaet «Jeg formaner dere… bær over med hverandre i kjærlighet», inspirert av bibelordene i Efeserne 4, 1-7. At det var palestinske kvinner som skulle utforme årets program, var bestemt lenge før den pågående krigen mellom Israel og Hamas, men konfliktene i området er som kjent ikke noe nytt. Kvinnenes internasjonale bønnedag ønsker å løfte opp de kristne palestinske kvinners hverdag og liv i et multikulturelt samfunn. Arrangementet ønsker ikke å ta noe side i konflikten, men vil sette søkelys på bønn for det palestinske folk og be om fred i et konfliktfylt område.

Mottok drapstrusler
De aller fleste palestinere er muslimer, og de kristne palestinerne er en minoritet. På bønnedagen får vi høre noen av deres erfaringer. Det kan være veldig tøffe kår, ikke minst for de som har konvertert fra islam.
–  Jeg mottok alvorlige dødstrusler fra min bror og onkel og måtte flykte til Egypt, forteller en kvinne som konverterte til kristendommen etter blant annet å ha møtt Jesus i drømme.
Det finnes mange eksempler på muslimer, eller tidligere muslimer, som sier de har møtt Jesus i drømmene sine. Kvinnen var på flukt i sju år.

Reagerte på kvinnesynet
En annen palestinsk kvinne som deler sin historie anonymt i anledning bønnedagen, forteller at hun reagerte på hvordan kvinner ble behandlet i det muslimske samfunnet.
Hun spurte blant annet:
– Hvorfor tillater Allah menn å gifte seg med fire kvinner, og hvorfor må kvinnene dekke seg til, mens mennene ikke trenger å gjøre det?
Da hun leste i Koranen at menn kunne slå konene sine, tok hun avstand fra islam. Noen år senere ble hun kjent med Bibelens Gud, og ble en kristen. Også hun ble forfulgt, og måtte flytte fra familien sin, men er fortsatt kristen.
I løpet av de første årene som troende, erfarte jeg at Herren ga meg en visjon for folket mitt og jeg brukte timevis i bønn, sier kvinnen.

Møtes fra ulike menigheter og fellesskap
Mer om disse to kvinnene får du høre på Kvinnenes internasjonale bønnedag i Metodistkirken i Larvik sentrum 1. mars kl. 12:00. Dette er et økumenisk arrangement. Benedicte Gusland, prest i Den norske kirke, holder andakt, og det er prost Sølvi Kristin Lewin som leder samlingen. I tillegg til bønn, sang og andakt, blir det også fellesskap rundt kaffebordene. Årets pengeinnsamling går til et prosjekt som støtter palestinske kristne konvertitter og til en organisasjon som jobber med dialog og forsoning.


Benedicte Gusland, prest i Den norske kirke, holder andakt i Metodistkirken i Larvik 1. mars kl. 12:00, i anledning Kvinnenes internasjonale bønnedag.

Bønnedagen arrangeres i mer enn 170 land og regioner. Arrangør lokalt i Larvik er Larvik kristne lederforum, og i komiteen sitter representanter fra Den norske kirke (Sølvi Kristin Lewin), Metodistkirken (Vigdis Borgen) og Frelsesarmeen Hilde Nylund). 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Larvik kirkelige fellesråd

Postadresse:
Postboks 258, 3251 Larvik
Besøksadresse:
Romberggata 4, 3256 Larvik

Åpningstider for kontoret:
Mandag - fredag 09:00 - 15:00
Telefontid:
Mandag - fredag 10:00 - 14:00

E-post:  kirkevergen@larvik.kirken.no
Telefon: 33 17 30 00

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"