GOD PINSE!

Den tredje av kirkens høytider – pinsen - er den som gjør minst ut av seg i vår tradisjon, men den er likevel av stor betydning. Forenklet sagt har den i senere år blitt kaldt KIRKENS bursdag.

GOD PINSE!

Ordet pinse

Pinse kommer av det greske ordet «pentakoste» som betyr «den femtiende». Pinsen  kommer femti dager etter påskedagen - da Jesus stod opp.

Hva skjedde

På pinsedagen kom Den hellige Ånd over Jesu disipler i form av ildtunger fra himmelen.

I Apostlenes gjerninger i det nye testamente beskrives det slik:

                                                                     

Plutselig lød det fra himmelen som når en   kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av   ild viste seg for disiplene, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da   ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk   etter som Ånden ga dem å forkynne.

    

 

Videre et kort sammendrag: `De som var til stede fra andre folkeslag, ble veldig forundret over at disiplene, som var vanlige folk fra Gallilea, kunne tale til dem om Gud på deres egne språk. Disippelen Peter forklarte dette som et Guds under. Han viser til en profeti i Joels bok i det gamle testamente hvor det står at Gud i de siste tider skal utøse sin Ånd over alle mennesker.´

Et veiskille

For disiplene ble pinsedagen et veiskille. De hadde vært redde og engstelige etter det som skjedde med Jesus – korsfestelsen. Da de fikk Den hellige Ånd fikk de frimodighet til å starte på det oppdraget Jesus hadde gitt dem – om å gå ut å døpe til Faderens og Sønnens og Den hellige åndsnavn og lære videre hva Jesus hadde sagt og gjort. Pinsen ble startskuddet: Disiplene begynte i sitt nærområde – rundt Middelhavet, og gradvis spredte budskapet om Jesus seg videre.

Ånden

Ånden er vanskelig å forklare. Jesus beskrev selv en gang Ånden som vinden. Vi ser den ikke, men vi merker hva den gjør.

I Galaterbrevet i det nye testamente er Åndens frukter beskrevet slik:

«Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse

 Vi ser ikke Ånden, men vi kan merke den – i alt godt som gjøres.

 Pinsens farge

Pinsens farge er rød – som ilden, som blodet – hjertets og kjærlighetens farge. Det er få røde dager i kirkeåret. Disse dagene dreier seg til gjengjeld om en kjærlighet som er villig til å gi av seg selv.

 Alle folkeslag

Første pinsedag forstod folk som snakka ulike språk hva disiplene sa. Det var det motsatte av hva det fortelles om fra Babel i første Mosebok – der språket ble forvirret og folk ikke lenger forstod hverandre.

Pinsen forener – fordi Jesus forener – folk fra alle land og folk. Et fint symbol i pinsen kan  derfor være flagglenker med flagg fra ulike land.

 «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle èn i Kristus Jesus.» Galaterbrevet 3,28.

 Gudstjenester i pinsen

Pinsedag er det pinsegudstjeneste i Frogner og Tranby kirke og konfirmasjonsgudstjeneste i Sylling kirke. 2. pinsedag holdes det gudstjeneste i Tranby amfi - på nordsiden av Tranby kirke. En gruppe fra Hennummusikken spiller. Blir det dårlig vær går vi inn. Vel møtt!

                                                                       GLEDELIG PINSE!

Tekst: Berit Basmo Kvidaland

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Tranby og Lierskogen menighet

Kontoradresse:

Kirkesvingen 7

3408 Tranby

Telefon: 409 24 950  (ikke sms)

E-post:  lier@kirken.no

Bankgiro:  1503 97 47232

Org.nr . 976 990 277 

Vipps:  87278

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"