INNFØRING AV NY IT-PLATTFORM I LIER KIRKELIGE FELLESRÅD

Gjennom de endringene LKF gjør nå, blir vi en del av den store kirkefamilien. Vi er blitt medeiere i «Kirkepartner AS», kirkens eget dataselskap og har inngått avtale med Kirkepartner IKT som ny driftsleverandør av IKT-løsninger. Kirkepartner IKT holder til i Oslo og leverer driftsplattform og dataløsninger for Bispedømmerådene, Kirkerådet, Kirkelig fellesråd, m.fl.

INNFØRING AV NY IT-PLATTFORM I LIER KIRKELIGE FELLESRÅD

Gjennom de endringene LKF gjør nå, blir vi en del av den store kirkefamilien. Vi er blitt medeiere i «Kirkepartner AS», kirkens eget dataselskap og har inngått avtale med Kirkepartner IKT som ny driftsleverandør av IKT-løsninger. Kirkepartner IKT holder til i Oslo og leverer driftsplattform og dataløsninger for Bispedømmerådene, Kirkerådet, Kirkelig fellesråd, m.fl.

De utvikler ikke egen programvare, men gjør offentlige innkjøp på vegne av oss alle, og velger ut systemer som i størst mulig grad både skal være gjennomprøvd og samtidig i nødvendig grad tilpasset den kirkelige virksomheten.

Den plattformen vi kobler oss på nå, er allerede tatt i bruk av kirkerådet, alle bispedømmerådene samt en del fellesråd, inkludert Oslo, Bergen og Trondheim. Vi får nå bl.a. et nytt verktøy for erfaringsutveksling og teamarbeid med andre kirkeansatte og frivillige medarbeidere.

Tidsplan for overgang til nye løsninger
Første arbeidsdag på ny plattform vil være 22. september. Brukerne vil oppleve den nye plattformen som en oppgradert utgave av dagens løsninger basert på nyere versjoner av Microsoft Windows og Office programvare. Før den tid vil en «helsesjekk status» gjøres på alle datamaskinene.

Overgangen vil skje mellom 22. og 23. september, klart til å logge på fredag morgen 23. september. Filer og e-post blir tilgjengelig i løpet av fredagen, mens fagsystemer vil være klare mandag 26. september. Sørg derfor for at dere ikke er avhengig av å komme inn på sentrale dataløsninger mellom 22 og 26. september. Eventuelt arbeid kan legges på PC og utskrifter må kunne tas på lokale skrivere.

Alle vil få hjelp av lokal superbruker til å komme inn på systemet så fort det er tilgjengelig. I tillegg vil det bli gjennomført kurs i bruk av den nye plattformen onsdag 28. september og tirsdag 25. oktober, for de som ønsker det.


Forberedelsene til overgangen pågår fortløpende. Kartlegging av programvare, teknisk utstyr og nettverk pågår. Aktiviteter er i gang med å forberede overføring av fagsystemer til den nye plattformen.

Før løsningen tas i bruk, vil det bli gjennomført nødvendig opplæring i pålogging. Det vil også være tilgjengelig personell for å hjelpe til når den nye plattformen tas i bruk.

Det er i tillegg opprettet superbrukere på alle lokalisasjoner som skal bistå i opplæring og hjelp til brukere når vi går over til ny plattform.

Det er ønskelig at alle forbereder seg ved å rydde i e-post og filer som ligger på egne og felles lagringsområder. Det vil bidra til å gjøre overgangen enklere og smidigere for alle.

Ny plattform, men fagsystemene de samme som før
Selv om vi skifter arbeidsplattform, vil vi ikke skifte fagsystemer. Vi skal fremdeles bruke Kardinal og Ecclesia, Microsoft Office-produkter, m.v. som tidligere. Noen av programmene vil komme i en oppgradert versjon.

Microsoft office kommer i 2013-versjonen.
Arkivsystemet Acos kommer i oppgradert versjon.

På plattformen vil vi ha Windows-8 versjonen. (PC-ene vil ha innlagt Windows-10)
Det vil også ligge Skype for business på alle maskiner, klar til bruk for dem som ønsker det.

Programvaren som blir brukt for å koble seg på plattformen vil være VMware. Det vil være mulig å få tilgang til systemene også fra nettbrett og smarttelefon. Nødvendig opplæring og veiledning i de ulike programmene vil bli gitt.

Oppsummering
Enhver omlegging kan føre til komplikasjoner. Vi må derfor være forberedt på at det kan oppstå litt uforutsette situasjoner de første dagene. Hvis det er spesielle forhold dere mener vi må ta hensyn til i forbindelse med overgang til ny plattform, er det fint om dere sender det på e-post til mette.sonsteby@lier.kommune.no 

Så ønsker vi hverandre lykke til med å få på plass tryggere og mer fremtidsrettede IT-løsninger i LKF.

Lier 30. juni.2016
Mette Sønsteby
Kirkeverge.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Lier kirkelige fellesråd

Besøksadresse:

Frogner menighetshus

Klokkersvingen 1
3403  Lier

Telefon:       409 24 950  (ikke sms)

Telefontid:   Man-Fre 09.00 - 14.30
Besøkstid:   Man-Fre 09.00 - 14.30

E-post:        lier@kirken.no

 

 

Bankgiro:  7874 05 88086

Org.nr:      976 990 293

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"