PÅSKE-EVENTYR: Påskedagene

Da har vi kommet til påskedagene. Vi feirer at Jesus seiret over døden og ondskapen.

PÅSKE-EVENTYR: Påskedagene

PÅSKE-EVENTYR: Påskedager

Da har vi kommet til påskedagene. Vi feirer at Jesus seiret over døden og ondskapen. Vi alle gjør større eller mindre feil av og til. Kanskje har du noen ganger vært slem mot mamma eller pappa. Kanskje har du ikke delt på godteriet. Kanskje har du ikke hilst på den nye klassekameraten din. Du er ikke alene! Vi alle gjør feil, vi alle er slemme av og til. Men Jesus er glad i oss uansett og han vil at du og jeg skal bli en bedre venn, en bedre datter/sønn, et bedre menneske. Han ser jo hvilke feil vi gjør, han ser jo når vi er triste og redde innerst inne. Og han hvisker gode råd, gode tanker inn i hjertene våre. Når du krangler med lillesøster eller storebror, når du spiser opp hele sjokoladeplata uten å dele den med andre, får du kanskje en ubehagelig følelse i hjertet ditt. Kanskje blir du lei deg, for du ville egentlig ikke spise opp hele sjokoladepåskeharen, uten å gi sjokoladeørene til søstera di/broren din. Den følelsen du får når du gjør slike ting, heter dårlig samvittighet. Dette kan virke overraskende for deg, men dårlig samvittighet er en gave fra Gud. Denne følelsen viser oss hva vi kan gjøre annerledes for å ikke såre hverandre. Den tanken om hva ville vært riktig å gjøre i stedet for det du har gjort er Guds ånd som hvisker inn i ditt hjerte. Jesus vet at du er lei deg. At du er lei for det. Men han vil deg vel. Han vil oss alle vel. Han vil at vi skal behandle hverandre med vennlighet, respekt og at vi alltid skal være hjelpsomme. Jesus ble straffet for våre feil: for at vi er slemme mot hverandre og for at vi er selviske. Han døde på korset og slikt seiret over ondskapen. Jesus sto opp fra døden slik at han kan være med oss alltid og for at han kan hviske gode råd inn i hjertene våre. Han sto opp fra døden slik at vi kan bli bedre venner, bedre klassekamerater og bedre søsken. Jesus vil at vi skal tro på ham (på at han lever og hører oss når vi ber til ham) og at vi skal behandle hverandre bra.

La oss huske det, ikke bare i påsken. Hele året rundt! ?

Men hva skjedde egentlig på påskedagene?

 

Første påskedag – påske morgenen

Tidlig søndagsmorgen kom det et jordskjelv. En engel kom ned fra himmelen og rullet vekk steinen som sto foran hule åpningen. Da vaktene så engelen, skalv de av skrekk og sprang av gårde. Litt senere kom en av Jesus venner, Maria Magdalena. Da hun så at steinen var borte gikk hun inn i hulen. Inne i hulen så hun en engel som sa, ”Jesus er ikke her, han lever! Gå og fortell alle hans venner at de vil få se han igjen!” Maria var ikke lei seg lengre. Jesus var ikke død. Han var i live! Hun sprang tilbake for å fortelle den fantastiske nyheten.

 

Andre påskedag – Jesus viser seg for disiplene sine

Først ville ingen av disiplene til Jesus tro dette. Men hun hadde rett! Jesus kom tilbake for å møte dem. Han var virkelig stått opp fra de døde! Etter førti dager førte Jesus disiplene sine til en plass i nærheten av et stort fjell. Han løftet hånden opp og velsignet dem. ”Fortell alle mennesker om meg”, sa han. Så reiste han opp til himmelen igjen. Denne dagen kaller vi Kristi himmelfartsdag.  En sky dekte over han slik at de ikke kunne se han lengre. De ble stående å se opp mot himmelen en lang stund. Plutselig sto to engler blant dem. ”Hvorfor står dere fremdeles og ser opp mot skyene?” spurte de. ”Jesus har reist opp til himmelen. En dag vil han komme tilbake samme veien som han forlot dere.”  Da gikk disiplene til Jesus tilbake til byen med glede i hjertet. Jesus hadde lært dem mange ting. De ville alltid huske at han sa, ”Vær ikke bekymret eller redd. Stol på Gud og stol på meg. I Guds hus er det mange rom. Jeg vil gjøre en plass klar for deg. En dag vil jeg komme tilbake og ta deg med meg slik at også du kan få være der jeg er.”

 

Påskeoppdrag

Finn noen pinner og lag et kors. Finn noen stener (eller kongler) som du kan lage en grav av. Kanskje i Strømmen kirkeparken eller langs Sagelva? Sett en stor sten (eller kongle) fremfor graven. Så kan du ta vekk steinen. Og har du en engel (eller legofigur), kan du godt sette den ved den tomme graven. Og så kan du rope: "Hurra! Jesus lever!"

Du kan be mamma eller pappa om å ta et bilde av «graven» og sende bildet til Judit menighetspedagog, judit.gorogh@lillestrom.kirken.no. Bildene skal legges ut på Strømmen menighet sin hjemmeside og Facebook-side. ?

Lykke til! ?

 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"