Påsken 2019

Dette skjer i Bakklandet, Lade og Lademoen menigheter i påsken!

Påsken 2019

Velkommen til gudstjeneste i påsken!

Bakklandet menighet:  

  • 18/4: Kveldsgudstjeneste kl. 17 i Rosenborg kapell på Skjærtorsdag med Hilde Rosenkrantz. Vi spiser kveldsmat sammen i Havestuen etter gudstjenesten.
  • 21/4: Høytidsgudstjeneste kl. 11 i Bakke kirke på påskedag med Hilde Rosenkrantz og Stein Ellinngard

Lademoen menighet:

  • 18/4: Skjærtorsdagsgudstjeneste kl. 18 i Lademoen kirke med Angelika Grandy-Teig og Sissel Håve Smørvik. Vi spiser kveldsmat sammen før gudstjenesten.
  • 12/4: Gudstjeneste kl. 11 på Laugsand helse- og velferdssenter med Stein Ellinggard på andre påskedag. Vi serverer kirkekaffe etter gudstjenesten.

Lade menighet:

  • 19/4: Pasjonsgudstjeneste kl. 11 på Langfredag i Lade kirke med Hilde Rosenkrantz.
  • 21/4: Høytidsgudstjeneste kl. 11 på påskedag i Lade kirke med Angelika Grandy-Teig.
  • 22/4: Gudstjeneste m/nattverd kl. 11 på Ladesletta HVS på andre påskedag med Stein Ellinggard

Påskeandakt fra Stein Ellinggard:
SLUKKER PÅSKEMORGEN SORGEN?

Hvilken trøst kan en hente i påskemorgen?
Finnes det en trøst der som kan hjelpe en i møte med det vanskeligste og de mest krevende dagene i livet? Som kan gi håp for dagen i dag og morgendagen? Eller- det dette bare noe som kirken har skapt og holder ved lag.
Hvorfor er oppstandelsen så viktig?
Evangeliet forteller om det som skjedde.
To kvinner, to Mariaer går for å se til graven. De hadde ikke noen tanker om en oppstandelse fra de døde. De tenkte som alle andre at døden er sluttstreken.

Det er lett å tenke at troen på oppstandelse er skapt av kirken selv, at de laget et slags rykte, men slik er det ikke. Oppstandelsesfortelingen er preget av det overraskende, av skrekk, redsel, og mange spørsmål. Selv 2000 år etter at det skjedde kan en kjenne at tekstene lever. Her er mennesker som kommer til graven med tunge og sorgfulle skritt, og etterpå springer ut - redde og jublende glade. Gleden må deles. Og etter hvert, som flere får ta del i dette, vokser oppstandelsestroen, som "ild i tørst gress".

Troen på oppstandelsen bygger ikke på dype teologiske tanker, men på konkrete hverdagserfaringer. Det skjedde i en tid og på et sted på jorden, at Jesus stod fra de døde. Det var ikke kirken som skapte oppstandelsen, det var oppstandelsen som skapte kirken.

Hva er det som er så stort med påskedag? La meg nevne noen stikkord;
1.Påskedag brytes en lovmessighet. Det som ikke kan skje, det skjer.
I møte med Jesus ble dødens kraft satt ut av spill. Livet ble vunnet tilbake.
2.Påskedag bekrefter hvem Jesus sa han var. At han var troverdig, at hans løfter holdt. "Jeg skal lide og død, men på den tredje dag skal jeg stå opp." sa han. Det var sant.
3. Påskedag avdekker Guds videre plan. At døden ikke lenger skal ha all makt. Det kunne ha sluttet ved en grav. Det ville vært det naturlige. Men Jesus grav finnes ikke. Derfor er vår grav et midlertid gravsted.
4. Påskedagen bærer i seg løfter om noe nytt som skal skje. En ny oppstandelse for alt det skapte. Jesus er den første, så skal mange andre følge på. Oppstandelsen er en forhåndsvisning av en ny dimensjon. Påskedag er nyskapelse, rekreasjon.

Vi sier i hver begravelse:
Av jord er du kommet og til jord skal du bli, av jorden skal du igjen oppstå.
Er det mulig? Med alle milliarder av mennesker som har levd og som lever.
Jo det er mulig, fordi Gud kan re-kreere, huske våre genetiske koder, rekonstruere, enda en gang? Han er jo Gud.

"Hva skal Gud med kropper", spør Erling Rimehaug i boken Ansikt til ansikt. Og han svarer med teologen Polkingshorn. "Det handler om at Gud skal bli alt i alle. Gud skal skape et univers befridd for det forgjengelige som i dag preger det. Gud vil fullbyrde sitt verk og det kan han ikke gjøre bare med sjeler. Det fullkomne menneske må også ha en kropp!" Derfor legemets oppstandelse.

Slukker påskemorgen sorgen? Ja.
Påskemorgen gir oss håp. Håp ved graven. Håp i møte med døden og alt det vonde. Håp i møte med nederlag, tvil og mismot. Påskemorgen gir pågangsmot, fordi at den levende og oppstandene er i blant oss og i oss, med sin kraft. Oppstandelseskraften, som nå finnes overalt i verden. I et frø som spirer, i gode ord, i gleden, i ord og sakrament, der livet seirer og nytt håp tennes.

"Døden må vike for Guds rikes krefter, Du som var død er vår Herre i dag, Kristus du lever og står ved vår side, her hvor vi rammes av jordlivets slag. Døden må vike for Guds rikes krefter, Livet er gjemt i et jorddekket frø, se i oppstandelsens lys skal vi leve, de i oppstandelsens lys skal vi dø." - Svein Ellingsen.

God påske!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bakklandet og Lademoen menighet

Besøks- og leveringsadresse:
Frostaveien 2H, Trondheim 7068

Åpningstider: 11.00-15.00.

Post- og fakturaadresse:
Bakklandet og Lademoen menighet, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Org. nr. 976 998 189

Felles sentralbord:
Tlf. 994 36 000.
Åpent mandag-fredag klokken 08.30-14.30*
*13.30 på tirsdager.

E-post:
post.bakklandet.lademoen@kirken.no

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"