Kan man tape sin sjel?

I dagens samtaler hører jeg ikke så ofte folk snakke om sin sjel. Derimot er vi ganske opptatt av å være tro mot oss selv. Vi liker også at andre mennesker er ekte, autentisitet er noe vi setter høyt. Jeg tenker at det er noe av det samme vi snakker om. I søndagens tekst er Jesus opptatt av at vennene ikke må tape sin sjel.

Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Hva vil det gagne et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel? Eller hva skal et menneske gi som vederlag for sin sjel? For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort. ( Matteus 16)

Når en tekst starter med «deretter», blir jeg alltid nysgjerrig på hva som skjedde før det som her fortelles. Foranledningen for Jesu strenge tale her, er Peters reaksjon på noe Jesus sa. Jesus prøvde å forberede vennene sine på det som skulle skje i påsken, han forklarte at han skulle lide og dø. Peter blir svært opprørt, han tar Jesus til siden og sier: «Gud fri deg, Herre! Dette må aldri hende deg.»  Men Jesus snudde seg og sa til Peter: «Vik bak meg, Satan! Du vil føre meg til fall. Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som mennesker vil.»  Jeg skjønner godt at Peter ble opprørt. Hvem vil vel se sin venn lide og dø? Jesus død skal bli en seier, men det vet ikke Peter. Jesu seier over synden, ondskapen og døden er et mysterium. Han brukte ikke sin makt og myndighet for å vinne, han brukte sin menneskelighet, sin svakhet og sin kjærlighet. Hvis vi vil følge Jesus, er det vårt kors, eller vårt våpen, om du vil: Kjærlighet, svakhet og menneskelighet! Hvis vi ikke vil tape vår sjel, må vi stadig minnes på at det er slik vi vinner. Det er kjærligheten som er målet og veien.  Det er sterke krefter som stadig forsøker å få oss til å tro at styrke, effektivitet og handlekraft er det viktigste. Vi får stadig høre at vi må stille krav til våre medmennesker, at vi ikke må være svake og gi etter. De visker til oss at det er bedre å være lur enn ærlig.  Da må vi svare som Jesus: «Vik bak meg Satan! Du vil føre meg til fall.» Vi må være tro mot oss selv, og tro mot idealene våre. Hvis vi skal følge Jesus er det svakhet, menneskelighet og kjærlighet som gjelder!

 

God helg!

 

av Heidi Strand Mathisen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"