Tider skal komme

Når en kvinne skal føde, er hun engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden. Også dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere. På den dagen skal dere ikke ha mer å spørre meg om. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ber Far om noe, skal han gi dere det i mitt navn. Hittil har dere ikke bedt om noe i mitt navn. Be, og dere skal få, så gleden deres kan være fullkommen. Joh 16,21-24

2.søndag i advent. Vi venter og forbereder høytiden som skal komme. I søndagens prekentekst forsøker Jesus å forberede vennene sine på Påskens drama med død og oppstandelse. Han sammenligner det med en fødsel. En ny tidsregning, Det er et før og et etter. Det er ikke lett å forberede seg til fødsel, det er vanskelig å forestille seg hvordan livet blir. Både Jesu fødsel og Jesu oppstandelse fra de døde, er slike tidsskiller. Før og etter. Vi har i vår del av verden regnet vår tid før og etter Kristi fødsel. I tillegg ligger enda en forventning i denne teksten, nemlig forventningen om at Jesus skal komme igjen. At Guds rike skal få sin endelige fullbyrdelse.

 I den nye tid kan vi be i Jesu navn. Jeg synes Jesu løfte her er litt vanskelig å forholde seg til. Jeg har bedt om mye i Jesu navn. Noen ganger har jeg fått det jeg bad om, ofte har jeg ikke fått øye på noe svar. Likevel fortsetter jeg å be i Jesu navn, fordi jeg tror at min Gud som kom til oss som et lite barn, og levde som menneske, kan forstå og gir svar også når jeg ikke ser eller forstår dem. En gang skal vi også se og skjønne. Tider skal komme!

God helg!

 

av Heidi Strand Mathisen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"