Varder som viser oss veien til målet

På mange små og store fjelltopper har mennesker bygget varder for å markere det høyeste punktet, for å vise oss målet. Ofte kan vi få øye på det langt borte, lenge før vi har klatret opp alle de tunge bakkene. Det er godt å vite hvor målet er. Jeg tenker på denne ukes bibeltekst som en slik varde. Gamle ord om hva som er riktig, hva som er godt for oss mennesker.

Gud talte alle disse ordene:
    Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av slavehuset.
    Du skal ikke ha andre guder enn meg.
    Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg, men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
    Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren frikjenner ikke den som misbruker hans navn.
    Husk sabbatsdagen og hold den hellig. Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning, men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter, verken slaven eller slavekvinnen din, verken buskapen din eller innflytteren som bor i byene dine. For på seks dager laget Herren himmelen og jorden, havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.
    Du skal hedre din far og din mor, så du kan leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.
    Du skal ikke slå i hjel.
    Du skal ikke bryte ekteskapet.
    Du skal ikke stjele.
    Du skal ikke vitne falskt mot din neste.
    Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes kone, slaven eller slavekvinnen hans, oksen eller eselet hans eller noe annet som hører din neste til. (
2 Mos 20,1-17)

I følge fortellingen i bibelen ble disse budene skrevet på steintavler. Stein er hardt og står seg mot vær og vind. Vardene vi bygger er også av stein. Hvis vi tar disse steinene i hendene våre, kan de være farlige våpen. Sånn er det også med budene. De kan misbrukes. Mennesker har brukt dem til å trykke hverandre ned, slå hverandre i hodet med. Slik kan de skade mennesker og føre på ville veier i stedet for å vise oss den rette veien. Budene kan gi oss klar retning i livet, helt konkret. Akkurat nå tenker jeg på valgkampen som starter, på alle de harde ordene som ofte brukes for å overbevise andre om at mitt standpunkt er det rette. Det hadde vært godt om både vi og politikerne våre kunne holde oss til sakene; og ikke snakke ned det andre mener og ikke gjøre narr av andre politikere og andre meninger. Å slå hverandre i hodet med argumenter er heller ikke særlig opplysende og tjener ikke vårt demokrati til ære. Så la oss se på budene som en god veiledning til det gode liv og minne hverandre om dem, uten å dømme og uten å slå hverandre i hodet med dem.

God helg!

 

av Heidi Strand Mathisen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"