Innledning og oversikt
Lokale gravplassmyndigheter i kommuner med sykehus har oftest saker knyttet til aborterte fostre og dødfødte.
Gravferdslovens bestemmelser om grav og gravferd gjelder først og fremst dødfødte. Grensen mellom abortert foster og dødfødt antas normalt å gå ved den til enhver tid gjeldende grense for å overleve tidlig fødsel ved hjelp av moderne medisinsk behandling (kalt levedyktighetsgrensen nedenfor).1 Retten til grav etter gravferdsloven § 6 gjelder dødfødte, men i tilfeller hvor en er i tvil om en er over eller under levedyktighetsgrensen, forutsettes det i gravferdslovens forarbeider at det legges stor vekt på foreldrenes ønske om egen grav.2
Helsetilsynet ga i 2001 ut retningslinjer for håndtering av aborterte fostre (IK-9/2001). Normalordningen ved abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke og før utgangen av 22. svangerskapsuke er at fosteret settes ned anonymisert på en gravplass. Det finnes også andre former for håndtering av foster som fremgår av retningslinjene, som kremasjon med påfølgende gravlegging på gravplass.
Aborterte fostre
Det grunn til å anta at gravferdsloven og -forskriften ikke gjelder nedsetting av aborterte fostre.3 Det forutsettes at det blir gjort en avtale mellom sykehuset og gravplassmyndigheten i kommunen om nedsetting av aborterte fostre.4
Gravlegging av aborterte fostre skjer ofte i kommunen sykehuset ligger i, men ikke alltid. Det skjer også at kiste, urne el. sendes ut av denne kommunen. For disse tilfellene kan det være hensiktsmessig med en lik praktisering i hele landet. Dette vil gjøre at landets gravplassmyndigheter kan ha lik praksis uavhengig hvilke sykehus kiste, urne el. kommer fra.
For øvrig er det viktig at lokal gravplassmyndighet er klar over helsemyndighetenes retningslinjer for håndtering av aborterte fostre IK-9/2001.5
Der de etterlatte ønsker egen gravferd og grav, vil ikke retningslinjene gjelde.
Retningslingslinjene gjelder helsemyndighetenes håndtering av spontan og provosert aborterte fostre. Retningslinjene gjelder ikke etter 22. svangerskapsuke som må forstås som etter 21 uker og 6 dager.6
Dødfødte7
Det er ikke noen nærmere retningslinjer for plikt til å ha egen grav, men det er viktig at de etterlatte har en reell valgmulighet og forvaltningen har et ansvar for en forsvarlig forvaltning, jf. stikkordene "orden og verdighet" som følger av gravferdsloven § 3 første avsnitt.8
Det er rett på fri grav i både morens og farens bopelkommune. Departementet legger til grunn at mor er nærmest til å treffe avgjørelse i tilfelle far og mor skulle være uenige om hvilken kommune retten til fri grav skal gjøres gjeldende.9 10
Særlig i kommuner med sykehus har nok dødfødte i nyere tid gjerne blitt gravlagt på anonyme minnelunder.
Gravplassrådgiver ser at det ofte kan være hensiktsmessig med egne barnegravfelt. Dimensjonen på kistegravene trenger ikke være så store som standardkravene i gravferdsforskriften § 13 første avsnitt. Mindre dimensjoner må fastsettes i vedtektene, jf. gravferdsforskriften § 13 siste avsnitt. Et naturlig dimensjonskrav vil være 1,5 meter lang og 0,75 meter bred ved gravlegging av barn opptil 1 år og nedover.11
Særlig om kremasjon
Bare ett lik skal kremeres av gangen med "mindre særlige grunner tilsier noe annet", jf. gravferdsforskriften § 32 andre setning.12 I rundskriv V-23b-02 er endringen i forskriften forklart med følgende merknad:
Bestemmelsen er endret med sikte på å gi adgang til kremasjon av flere aborterte fostre om gangen med tanke på anonym gravlegging. Bestemmelsen er ikke til hinder for kremasjon av vev og organer som er tatt ut ved obduksjon.
Dette åpner opp for kremasjon av flere aborterte foster om gangen. Vi er usikre på om endringen åpner opp for at flere ufullbårne fostre over levedyktighetsgrensen kan kremeres samlet. Uansett er det viktig at de etterlatte har en reell mulighet for individuell kremasjon.
Teksten er oppdatert per 11. mai 2020.