Transport og reise

Vår transport og våre reisevaner er betydelige bidragsytere til klimagassutslipp. Det gjelder enkeltmennesker, virksomheter, nasjonalt og globalt. Koronakrisen har utilsiktet vist at det går å endre på dette, nesten over natten. Fly sto på bakken, og jobbreiser ble erstattet av videomøter. For å redusere klimagassutslipp bør både enkeltpersoner, virksomheter og land derfor gjennomtenke og endre sine reisevaner.

Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Norge, og står for 30 prosent av utslippene. Veitrafikk bidrar mest.[1] I tiden fra 1990-2019 har utslippene økt med 18%, men viser en nedgang etter 2012. Miljødirektoratet konstaterer at utviklingen i utslippene henger sammen med økonomisk vekst og befolkningsutvikling: En større befolkning gir behov for mer person- og godstransport, og bedre betalingsevne gir oss mulighet til å reise og forbruke mer.

Også når det gjelder globale CO2-utslipp er transport en vesentlig bidragsyter. Men en fersk rapport viser at koronatiltakene våren 2020 fikk globale utslipp til å stupe:[2] 7. april var utslippene av CO2 på verdensbasis hele 17 prosent lavere enn snittet per dag i 2019. Transportsektoren sto for hele 43 prosent av kuttene, industri for 25 prosent, kraftproduksjon for 19 prosent og luftfart for 10 prosent. I land med særlig strenge tiltak falt utslippene fra luftfart med 75 prosent i begynnelsen av april og utslipp fra annen transport ble halvert.

Også ved enkeltmenneskers klimafotavtrykk i Norge utgjør transport rundt 17%. Flyreisene og bilferie er store bidragsytere, og ved å endre reisevaner og tilrettelegge ferien kan man bidra til store kutt i klimafotavtrykket.[3]

Den norske kirkes klimafotavtrykksanalyse i 2012 og 2017 viser at utslipp fra transport og reisevirksomhet er den største enkeltposten både for Kirkerådet og bispedømmekontorene. Også i lokalkirken reises det mye.

Derfor har Kirkerådets sekretariat f.o.m. 2020 innført nye retningslinjer for reising som skal sørge for at sekretariatets ansatte reduserer antall flyreiser med 8 prosent i året, generelt reiser mindre og velger miljøvennlige alternativer så langt det er mulig. Selv om retningslinjene i første omgang gjelder for de ansatte, ønsker man på sikt å utvide dette så langt som mulig for medlemmer av råd og utvalg og andre som reiser på oppdrag fra Kirkerådet.

 

[1] Tall fra Miljøstatus til Miljødirektoratet: https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/norske-utslipp-av-klimagasser/klimagassutslipp-fra-transport/

[2] https://energiogklima.no/nyhet/hvordan-koronatiltakene-fikk-globale-co2-utslipp-til-a-stupe/

[3] https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/klimagassutslippet-fra-ulike-reisemater.html

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"