Godt å få hjelp fra en kompetent Servicedesk!

Sogndal har tatt i bruk Kirkens lokale skrivebord. Vi har spurt Jostein Risa, rådgjevar for gravplassforvaltning og IKT,  om hvordan overgangen har vært for dem og hvordan det går nå.

Godt å få hjelp fra en kompetent Servicedesk!

Kan du fortelle litt om Sogndal kyrkjelege fellesråd, og hvorfor dere valgte å gå over til Kirkens lokale skrivebord?
Vi har 17 brukere, inkludert prester og ansatte i deltidsstillinger. Tidligere brukte vi en Citrix-løsning fra Agrando. Den fungerte greit, men hadde begrensninger, spesielt med fildeling. Fellesfiler lå på en egen disk, og bare én person kunne åpne en fil om gangen, noe som hemmet samarbeid. Vi bestemte oss for å gå over til Kirkens lokale skrivebord som en mer fremtidsrettet løsning, og Agrando støttet oss i dette.

Hvordan var det første møtet med Kirkepartner?
Jeg tok kontakt med Kirkepartner for å få informasjon om hva som krevdes for å komme i gang. Det var litt uklart for meg i starten, men etter hvert fikk vi en prosjektleder og et eget team fra Kirkepartner som hjalp oss gjennom fil- og e-postmigreringen. Prosessen ble mer konkret og strukturert, og det var nyttig å ha tekniske ressurser å støtte seg på.

Hvordan opplevde dere overgangen internt, og hvordan var responsen fra ansatte?
Vi forberedte de ansatte ved å vise instruksjonsvideoer på stabsmøter, noe som ga et innblikk i hvordan KLS fungerer og fordeler med å samarbeide i Teams. Mange var vant med Teams fra koronatiden, men hadde ikke brukt alle funksjonene fullt ut.

Hvordan har det fungert med Kirkepartner Servicedesk etter overgangen?
Det har vært en stor lettelse. Jeg slipper å svare på alle tekniske spørsmål selv, og de ansatte kan kontakte servicedesken direkte. Servicedesken har vært veldig hjelpsom og kompetent, og de kan fjernstyre PC-er for fjernhjelp ved behov.  Dette har gjort arbeidsdagen min enklere.

Har dere hatt noen utfordringer etter overgangen?
Det har vært småting, som at noen hadde flere bruker identiteter fra før - men dette har Servicedesk ordnet opp i. Noen brukere opplevde også utfordringer da de kom tilbake etter lengre fravær og måtte venne seg til det nye systemet.

Har du hørt at Kirkepartner tilbyr kurs i effektiv filhåndtering og samarbeid på Kirkens lokale skrivebord?
Nei, det var jeg ikke klar over. Det skal jeg ta en titt på!

Kirkens lokale skrivebord er en grunnmur i kirkens fellesløsninger, hvilke fordeler ser dere nå som dere er over på KLS? 
En av de største fordelene er at vi har samtidig tilgang til alle filer på PC og mobil. Tidligere var dette en utfordring. Nå er vi i gang med å bytte til bærbare PC-er, siden mange av oss fortsatt bruker stasjonære maskiner. Økonomien har vært litt stram, men vi ser fremover mot en mer fleksibel løsning.

Hvordan opplever dere den nye hverdagen med Teams og filhåndtering?
Vi har jobbet med å få ansatte til å bruke chat fremfor e-post, og til å samarbeide direkte i dokumenter. Eksempelvis ble det mye lettere å redigere artikler tii menighetsbladet direkte og samtidig i Word. Det er fortsatt noe å gå på, men vi øver oss. Det har vært noen utfordringer med å dele filer med eksterne fra Teams. Kirkepartner har vært klare på at man bør bruke Teams som inngang til fellesfiler, men filene er også tilgjengelige på andre måter.

Har dere fått nytte av løsningen for sikker utskrift som følger med KLS?
Vi hadde en løsning for dette fra en ekstern leverandør tidligere, men den var tungvinn og dyr. Den nye løsningen i KLS virker mye greiere, hvor du kan styre utskriften fra mobil. Vi har ikke tatt denne funksjonen i bruk enda, men vurderer det.

Hva ville du sagt til andre fellesråd som vurderer å ta i bruk Kirkens lokale skrivebord?
Jeg vil anbefale det! Det er lurt å ha bærbare PC-er for å få fullt utbytte av fleksibiliteten, og vi ser at det krever litt tilvenning til nye måter å arbeide på i starten. Når vi nå har kommet i gang opplever vi en enklere hverdag. Vi har tilgang til filer og programmer fra både PC og mobil, og samarbeidet går mer sømløst. Det er også trygt å vite at sikkerheten er ivaretatt i bakgrunnen. I tillegg er de som sitter på Servicedesk kompetente og hjelpsomme. 

Tusen takk for praten, Jostein!

Kontaktinformasjon for Kirkepartner

Besøksadresse: 
Kirkepartner
Fred Olsens gate 1
0152 Oslo

Miljfyrtarn-norsk-farger.png

Postadresse:
Kirkepartner AS
Postboks 6857 St. Olavs plass 
0130 Oslo

 

Org.-nr.: 911 625 504

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"