Bønn på Bots- og bønnedag

Denne bønnen bes på gudstjenester på Bots- og bønnedag.

Bønn på Bots- og bønnedag

Herre, hellige Gud, evige, barmhjertige Far.

Sammen med hele vår kirke kommer vi fram for deg i bønn og bot. Du har velsignet oss rikelig med alt vi trenger for livet i denne verden, og du har gitt oss din store nåde i Jesus Kristus, vår Frelser. Men vi har syndet mot deg, Herre, og våre synder hviler tungt på oss.

Vi bekjenner at vi lever i en verden der menneskene glemmer deg og vender seg bort fra hverandre. Vår tid er ond, og vi bærer selv ondskapen i vårt hjerte. Du har satt oss til å være lys og salt i verden, men ofte har også vi elsket mørket mer enn lyset og latt oss prege av denne verden. Vi har sett din sannhet, men er likevel halvhjertet i vår tro. Mange ganger har vi bekjent våre synder for deg og tatt imot din nåde, men likevel har du sett så lite av troens frukt i vårt liv.

Du har satt oss til å forvalte ditt skaperverk og dele dine gaver med hverandre. Men vi har vært dårlige forvaltere og brukt din eiendom som om den var vår. Uten frykt for deg har vi søkt vår egen rikdom, og vi har ofte tålt uretten i verden. Vi har ikke hatt visdom og kjærlighet så vi i ord og gjerning kunne forkynne din vilje. Derfor er vi medskyldige når mennesker lider nød i vår tid, og når liv og menneskeverd blir krenket.

Du har kalt oss til å vitne om din frelse for de mennesker som ikke kjenner deg. Men vi har ofte sviktet ditt kall, fordi vi ikke ville gi deg vårt liv og vår eiendom. Og din kirke har søkt trygghet og støtte i denne verden istedenfor å sette sin lit til deg alene. Derfor bærer vi ansvar når vitnesbyrdet om dine gjerninger ikke blir hørt, og når ditt navn ikke blir æret.

Du har kalt oss som dine troende til å høre sammen i din kirke på jorden, og sagt at vi skal elske hverandre. Men vi har krenket den enhet du har gitt oss i Kristus. Stridslyst og egenkjærlighet har fått rom mellom oss. Derfor er vi skyldige når mange vender seg bort fra din nåde og mister troen.

Herre, du kjenner oss og vet om alle vår misgjerninger. Barmhjertige Gud, ha langmodighet med oss og la ikke din rettferdige vrede komme over oss. Gi oss din nåde, så vi alvorlig angrer våre synder og setter vår lit til Jesus Kristus. Vi er ikke verdige til å være dine barn, men vi ber deg: Tilgi oss for Jesu skyld. Ta ikke din Ånd fra oss, men gi oss enda en nådetid. Vend oss om til deg, Herre, og skap i oss det nye livet, så vi kan elske deg og tjene vår neste. Hellige Herre Gud, hellige treenige Gud, hellige barmhjertige Gud, vær nådig mot oss.

Amen.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"