Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Rapport om kirkens medlemsregister

Den norske kirke har startet arbeidet med en elektronisk selvbetjeningsløsning. Dette er ett av tiltakene som beskrives i rapporten om kirkens medlemsregister som nå er oversendt til statsråd Thorhild Widvey.

Da det i sommer viste seg at ikke-medlemmer i Den norske kirke likevel fikk valgkort, ba statsråd Thorhild Widvey om en rapport. Den er nå ferdig, og beskriver gjennomførte tiltak for å bedre kvaliteten i kirkens medlemsregister etter kirkevalget i 2009 samt status for utviklingen av toveis integrasjon mellom medlemsregisteret og de lokale IT-systemene, slik statsråden ba om.

- Det har vært viktig å belyse hva som har skjedd, hva som er årsakene og hvordan vi vil sørge for at dette ikke skjer igjen, sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.

Tre hovedårsaker
Fra utsendelsen av 3,1 millioner valgkort i slutten av juli og frem til 5. oktober, er 2800 personer blitt korrigert ut av medlemsregisteret. Disse er personer som ikke er døpt eller som tidligere har meldt seg ut. I samme periode er det registrert 4500 utmeldinger, samt at 850 personer er korrigert inn i medlemsregisteret. Disse siste er døpte personer som ikke har meldt seg ut av kirken og som av ulike grunner allikevel ikke var registrert i medlemsregisteret. I tillegg har 750 personer meldt seg inn i løpet av samme tidsrom.

Kirkerådet har videre funnet tre hovedårsaker til feilene: Den største er knyttet til opprettelsen av medlemsregisteret, som har gitt store utfordringer med å fjerne personer som ble feiloppført 1998. Den andre er mangelfull utmeldingsregistrering fra lokale menigheter og til det sentrale registeret, og den tredje er en programmeringsfeil fra innføringen av eKirkebok i 2012. Denne feilen førte til at ikke-medlemmer som bar egne barn til dåp, i enkelte tilfeller feilaktig er blitt registrert som medlemmer. I perioden 2012 til 2015 har dette dreid seg om 1200 personer. Disse er nå tatt ut av registeret.

- Hvordan vil du oppsummere disse feilene?

- Det er problematisk å oppdage at man står oppført i et medlemsregister mot sin vilje. Dette har vi stor forståelse for og derfor er det svært viktig for oss å rette opp disse feilene. Dette arbeidet vil bli prioritert fremover, sier kirkerådsdirektøren.

Flere tiltak fremover
Kirkerådet legger nå opp til flere tiltak for å ytterligere bedre kvaliteten på medlemsregisteret. Blant annet vil et bredt kurstilbud bli tilbudt lokalt ansatte i løpet av våren 2016 og det er dessuten startet en prosess for at alle menigheter integrerer lokale fagsystemer mot medlemsregisteret.

I tillegg er Kirkerådet i gang med å lage en elektronisk selvbetjeningsløsning, der personer selv kan administrere sitt medlemskap ved hjelp av en sikker, internettbasert tjeneste. Målet er at en slik løsning kan bli tatt i bruk i løpet av våren 2016.

- Vi arbeider nå med å finne den beste løsningen. Det er svært viktig at den både sikrer en gyldig identifisering og er brukervennlig. Første skritt er å gi publikum mulighet for å undersøke sin medlemsskapsstatus og eventuelt melde seg ut av kirken via denne løsningen, sier Jens-Petter Johnsen.

Det er gjennom dåp man blir medlem i Den norske kirke.