Rapport om kirkens medlemsregister

Den norske kirke har startet arbeidet med en elektronisk selvbetjeningsløsning. Dette er ett av tiltakene som beskrives i rapporten om kirkens medlemsregister som nå er oversendt til statsråd Thorhild Widvey.

Da det i sommer viste seg at ikke-medlemmer i Den norske kirke likevel fikk valgkort, ba statsråd Thorhild Widvey om en rapport. Den er nå ferdig, og beskriver gjennomførte tiltak for å bedre kvaliteten i kirkens medlemsregister etter kirkevalget i 2009 samt status for utviklingen av toveis integrasjon mellom medlemsregisteret og de lokale IT-systemene, slik statsråden ba om.

- Det har vært viktig å belyse hva som har skjedd, hva som er årsakene og hvordan vi vil sørge for at dette ikke skjer igjen, sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.

Tre hovedårsaker
Fra utsendelsen av 3,1 millioner valgkort i slutten av juli og frem til 5. oktober, er 2800 personer blitt korrigert ut av medlemsregisteret. Disse er personer som ikke er døpt eller som tidligere har meldt seg ut. I samme periode er det registrert 4500 utmeldinger, samt at 850 personer er korrigert inn i medlemsregisteret. Disse siste er døpte personer som ikke har meldt seg ut av kirken og som av ulike grunner allikevel ikke var registrert i medlemsregisteret. I tillegg har 750 personer meldt seg inn i løpet av samme tidsrom.

Kirkerådet har videre funnet tre hovedårsaker til feilene: Den største er knyttet til opprettelsen av medlemsregisteret, som har gitt store utfordringer med å fjerne personer som ble feiloppført 1998. Den andre er mangelfull utmeldingsregistrering fra lokale menigheter og til det sentrale registeret, og den tredje er en programmeringsfeil fra innføringen av eKirkebok i 2012. Denne feilen førte til at ikke-medlemmer som bar egne barn til dåp, i enkelte tilfeller feilaktig er blitt registrert som medlemmer. I perioden 2012 til 2015 har dette dreid seg om 1200 personer. Disse er nå tatt ut av registeret.

- Hvordan vil du oppsummere disse feilene?

- Det er problematisk å oppdage at man står oppført i et medlemsregister mot sin vilje. Dette har vi stor forståelse for og derfor er det svært viktig for oss å rette opp disse feilene. Dette arbeidet vil bli prioritert fremover, sier kirkerådsdirektøren.

Flere tiltak fremover
Kirkerådet legger nå opp til flere tiltak for å ytterligere bedre kvaliteten på medlemsregisteret. Blant annet vil et bredt kurstilbud bli tilbudt lokalt ansatte i løpet av våren 2016 og det er dessuten startet en prosess for at alle menigheter integrerer lokale fagsystemer mot medlemsregisteret.

I tillegg er Kirkerådet i gang med å lage en elektronisk selvbetjeningsløsning, der personer selv kan administrere sitt medlemskap ved hjelp av en sikker, internettbasert tjeneste. Målet er at en slik løsning kan bli tatt i bruk i løpet av våren 2016.

- Vi arbeider nå med å finne den beste løsningen. Det er svært viktig at den både sikrer en gyldig identifisering og er brukervennlig. Første skritt er å gi publikum mulighet for å undersøke sin medlemsskapsstatus og eventuelt melde seg ut av kirken via denne løsningen, sier Jens-Petter Johnsen.

Det er gjennom dåp man blir medlem i Den norske kirke.