Fra 10. august er det mulig å avgi forhåndsstemme digitalt. Valgkort i postkassen til den enkelte velger har tidligere utgjort den største enkeltsummen i valgbudsjettet. I budsjettvedtaket for 2023 er det besluttet å ikke sende ut valgkort.
Digital forhåndsstemming
Kirkerådet ønsker i stedet en godt synlig kirkevalgkampanje med økt annonsering. Dette skal gi mer synlighet i flere kanaler og særlig på digitale flater. Ved digital annonsering kan kirkemedlemmene lett klikke videre fra telefon eller pc, og rett over til kirkevalget.no og digital forhåndsstemming eller informasjon om valglokaler. Denne digitale annonseringen vil foregå blant annet på nettaviser og i sosiale medier.
Andre mulige kanaler er reklame på ulike flater i det offentlige rom med QR-kode som leder direkte til kirkevalget.no. Kirkerådet arbeider nå med detaljene i kirkevalgkampanjen. Følg med i nyhetsbrevet om kirkevalg for å få oppdateringer om dette arbeidet. Du kan melde deg på Kirkevalgnytt her.
Menighetens mulighet
Nasjonal annonsering er viktig, men menighet og fellesråd har også mulighet til å nå bredt ut i sine miljø. Annonsering i lokalavis, medieoppslag i distriktssendinger på TV og radio, plakater på oppslagstavler og treffsteder er målrettet og vil kunne gi god uttelling for engasjement og valgdeltakelse.
Valgstyrene, ved fellesrådet, vil få utbetalt støtte til lokal valggjennomføring. Denne kan blant annet brukes til lokale kommunikasjonstiltak. Les mer her.