– Før jul har vi skolegudstjeneste for barneskolene. I den forbindelse er det en god del samarbeid mellom skolen og kirken. På en av skolene medvirker alle trinn, unntatt 1.trinn, på en eller annen måte i løpet av gudstjenesten. Dette gjelder prosesjon, lystenning, tekstlesning, sang, diktfremføring og forbønn med lystenning. Det er 7.trinn som har ansvaret for forbønn, og den lager jeg sammen med dem. De som har behov for det kommer til kirken for å øve i forkant, og jeg kommer til skolen for de klassetrinnene som ønsker det.
Hva vil du trekke fram som viktig i dette samarbeidet?
– I et godt samarbeidet er det viktig å avtale tidspunkt. Så tar de enkelte kontaktlærerne kontakt med meg for å planlegge det de skal bidra med, og hvordan jeg kan bidra inn i dette opplegget. Det er ulike behov ut fra hvilke kontaktlærere det er og hvilke behov som finnes i klassen.
Hva tenker du er det viktigste for et godt samarbeid mellom skolen og menigheten?
– Det viktigste er å ta utgangspunkt i eksisterende læreplaner og ønsker fra skolen. Vi har i vår menighet lange tradisjoner for godt samarbeid, og det er forutsigbart for alle parter. For oss som kirke er det viktig å lytte til skolens ønsker og behov, og samtid være tydelige på hva vi kan bidra med, og hva vi som kirke har av ressurser. Planlegging i god tid er noe skolene setter pris på, og det at vi er fleksible, sier Kristine Lund Almås.
Ressurser i ressursbanken om utegudstjenester
I fjor, med restriksjoner på grunn av korona, erfarte mange at det var fint å samles ute til skolegudstjeneste. Dersom dette er aktuelt også i år, ligger det i ressursbanken noen ideer til inspirasjon i planleggingen.