1. Innlogging til arrangørportalen
Følg disse stegene for å komme i gang.
-
Logg inn med ditt @kirken.no bruker. Det samme som du bruker når du skal lese din @kirken.no e-post eller logge på Kirkebakken.
-
Søk opp din menighet, velg opprett arrangement og følg stegene i veilederen.
Dersom dere ikke bruker kirken.no-hjemmesider, og du ikke har episerver-bruker, kan du sende mail til skjeri@kirken.no, så oppretter vi bruker til deg.
2. Hvilken informasjon kan jeg legge inn når jeg oppretter arrangement
Dersom du oppretter arrangementer i Skjer i kirkens arrangørportal kan du legge inn info i følgende felter:
*Kategoriene på Skjer i kirken er: Gudstjeneste - Kor, musikk og dans - Åpen kirke - Møteplasser - Drop-in - Kurs og undervisning - Konsert og kultur - Trosopplæring
**Lokasjon hentes fra KAs kirkebyggdatabase. Ved feil i databasen kan det rettes her: Kirkebyggdatabasen. Merk at det kan ta opptil 24 timer før endringen trer i kraft på Skjerikirken.
3. Når arrangementet er opprettet
Arrangementer som er opprettet i arrangørportalen kan alltid endres eller fjernes. Det kan gjøres fra menighetens arrangementsoversikt i arrangørportalen.
Merk at det kan ta litt tid før arrangementet blir synlig på skjerikirken.
Viktig info til dere som bruker episerver-sider (kirken.no-sider)
Målet er å etter hvert skifte ut kalenderen på episerver med Skjer i kirken-kalenderen. Enn så lenge er det en synk mellom episerver og skjerikirken som gjør at alle kalenderhendelser dere har på hjemmesiden legges automatisk på skjer i kirken i tillegg.
3 alternativer for å publisere arrangementer på Skjer i kirken
-
Kalenderhendelsene deres hentes direkte fra fagsystem (Medarbeideren/Kardinal) til skjerikirken.no.
-
Dere oppretter kalenderhendelser i episerver (på hjemmesiden), og de hentes automatisk til skjerikirken.no
-
Dere oppretter kalenderhendelser via Skjer i kirkens arrangørportal, og hendelsene legges automatisk på episerver (hjemmesiden) i tillegg.
Valg nr 1 gir minst arbeid, men vi anbefaler likevel nr 3. Det gjør vi av følgende grunner:
-
Arrangørportalen optimaliserer arrangementene for Google. Dette gjør at de i større grad fremheves av Google når folk f.eks søker på “hva skjer i Ålesund”.
-
I arrangørportalen får du tips til hvordan skrive god tittel og beskrivelse.
-
Arrangementet kan knyttes på kategori, som gjør det enklere for folk å finne det de leiter etter.
- Lokasjonsdata blir mye mer presise, som igjen gjør at det er lettere for folk å finne veien