Med musikken som følge

Alltid noe nytt å lære, er mottoet til den nye soknepresten. Fra 1. oktober blir Jens Reidar Antonsen sokneprest i Vardal og Bråstad menigheter i Gjøvik kommune.

Jens Reidar Antonsen lader opp til ny jobb som sokneprest i Vardal og Bråstad menigheter. Foto: Privat

Han elsker å synge, Jens Reidar Antonsen. Helt fra han sang 1. sopran med St. Hallvardguttene i barndommen har sangen og musikken fulgt ham. Da stillingen i Vardal og Bråstad ble ledig, kunne han ikke la være å søke. «-Menighetene har musikk som satsingsområde», sier Jens Reidar og smiler. Han synger fortsatt i kor, elsker å lytte til musikk, og selv bidra.

Han er 62 år og opprinnelig fra Oslo og yngst av tre brødre. Familien var knyttet til Uranienborg menighet med kirken som nærmeste nabo og Jens Reidar har vært med i menighetsarbeidet så lenge han kan huske. Først ble det kor, så ble det speideren, og etter hvert ble kirken også arbeidsplass. Den første jobben var som daglig leder og klokker i Sinsen menighet. Men Jens Reidar ville lære mer og studerte kristendom grunnfag ved siden av studiene. Noen tanker om å bli prest streifet han ikke da, men han fikk ikke ro, og kjente på et kall.

Fulgte kallet og ble prest i voksen alder

Isteden ble det misjonærvirksomhet. Han og kona Ingvild dro til Bangladesh for Den norske santalmisjon/Normisjon. I fem år var de der før de kom tilbake for å bosette seg i Tønsberg. Dette skulle bli basen de neste 17 årene før de i 2019 flyttet til Gjøvik og han begynte i stillingen som sokneprest i Engehaugen menighet. Nå er det tonenes kraft som lokker han videre.

Glade 4-åringer i Engehaugen menighet der Antonsen har vært sokneprest siden 2019. Foto: Privat

Antonsen ble prest i voksen alder. Han ble ordinert i Tønsberg domkirke i 2018. Da hadde han jobbet administrativt for ulike fellesråd i Den norske kirke siden 1991.Han har en master i verdibasert ledelse og har hatt stillinger både som personalkonsulent, daglig leder, kirkeverge og prosjektleder. Etter at han ble vigslet som prest, hadde han sin først jobb som prositprest i Lier prosti før han kom til Gjøvik og Hamar bispedømme.

Det han liker aller best er å bygge lag. Gudstjenesten er viktig for Jens Reidar, og han vil gjerne være en inspirator slik at de ulike tjenestene, tekstlesere, kirkeverter, organist, kirketjener og prest arbeider sammen for å lage menighetens gudstjeneste. «-Jeg gleder meg til å bli kjent med menneskene i de to menighetene og til å forkynne budskapet om Jesus til nye mennesker», sier han.

Den nye soknepresten tar ofte med seg fotoapparatet på tur, som her ved Skeikampen der familien har ferieleilighet. Foto: Privat

Når Jens Reidar skal koble av, tar han med seg kamera på turer i skog og fjell. Bildene skriver han ut, rammer inn og henger på veggen eller lager kort. Kreativiteten gir seg også utslag i matlaging og brødbaking mm.

Han begynner i den nye jobben 1. oktober. Da vil han bruke litt tid til å bli kjent, lytte og se, lære seg menigheten å kjenne. Så vil ha bruke sin erfaring gjennom ulike jobber til å komme med innspill til hva menigheten kan gjøre sammen i fellesskap.