Fra familietradisjon til prekestol

Hun elsker å gå turer i naturen, men aller mest liker hun å «game». Fra august blir Linn Victoria Sonerud kapellan i Lunner, Grua og Harestua.

Den nye kapellanen i Lunner liker å holde seg i form. Foto: Privat

Opplevelsen som endret livet

Det var ikke opplagt at Linn Victoria skulle bli prest. 30-åringen er vokst opp i en mangfoldig familie som alle har ulike trosuttrykk, men som alle er opptatt av tradisjon. Dermed ble hun både døpt og konfirmert i Den norske kirke. Det var etter en konfirmasjonssamling det skjedde. Hun opplevde noe i prestens preken, som hun nå etterpå ikke greier å sette ord på. Hun beskriver det som «-opplevelsen som endret livet mitt». – Det var som en gave, noe som var altfor stort til å holde for seg selv, sier hun. Hun ville dele denne gaven med andre. Da hun kom hjem og fortalte at hun ville bli prest, ble det tatt godt imot av familien som ga henne full støtte.

Hun er helt fersk som prest og ble ordinert 23. juni i Norderhov kirke på Ringerike der hun har vokst opp. I fjor kjøpte Linn Victoria og forloveden hus på Viul mellom Jevnaker og Hønefoss. Nå er de i full gang med å pusse opp. Der bor de med barna Wilma 8 år, Colin 7 år og hunden Truls.

Linn Victoria Sonerud ble vigslet til prest i Norderhov kirke 23. juni 2024 av biskop Jan Otto Myrseth i Tunsberg bispedømme. Foto: Privat

Her kan du lese mer fra ordinasjonsgudstjenesten

Med bibelen som hjelp

Nå gleder hun seg til å begynne som kapellan i Lunner, Grua og Harestua. Som kapellan vil hun ha ansvar for konfirmantarbeidet. Det ser hun på som både utfordrende og veldig spennende:

«- Det er en alder hvor man begynner å finne ut av hvem man er, og hvem man ønsker å være. Identiteten er i vekst og i blomstring på en ny måte», sier Linn Victoria Sonerud.

Hun hadde en ungdomskjæreste som var kirketjener og faren hans var organist i nettopp Grua, Lunner og Harestua. Da de var på jobb, syntes hun det var stas å være med som assistent. Hun fikk sette frem beger til nattverden, rydde stoler, klippe gress og annet arbeid. «-Jeg liker at jeg kjenner en personlig tilhørighet til kirkene og det føles trygt. Det er også veldig fint at det ikke er så alt for langt å pendle til jobb», smiler hun.

Hva slags prest ønsker du å være?

«-Jeg håper å være en prest som inspirerer. Jeg er opptatt av å fortolke livserfaringer i lys av Bibelen og vil hjelpe andre til å kunne bruke tekstene der til inspirasjon og trøst i eget liv», sier Sonerud.

"-Jeg ønsker at folk skal oppleve kirken sin som et hjem, et sted man hører til og er elsket av Gud for akkurat den de er, at alle er viktige på hver sin måte". Foto: Privat

Aktiv og allsidig

Hun har tidligere jobbet som gateprest i et lite vikariat, og mener det har vært med på å forme henne til den presten hun er i dag. «-Som tradisjonskristen selv, syns jeg gudstjenester kan være uendelig kjedelige og liker derfor å jobbe kreativt for å sette preg på dem».

Linn Victoria Sonerud liker å drive med håndarbeid, og akkurat nå broderer hun stolaene som hun skal ha klare til hun starter i jobben som kapellan i august. Det er et omfattende arbeid der hun får hjelp av moren og en venninne. «-Det er et kreativt og meningsfullt arbeid hvor vi hører lydbok eller diskuterer samfunnsutfordringer mens vi syr», sier hun.

Den nye presten i Lunner er kreativ og har et stort aktivitetsnivå og mange fritidsinteresser. Hun liker seg aller best når hele familien spiller dataspill sammen. Både ungene og forloveden er engasjert i spillingen. Hun hører også mye lydbok og liker å holde kroppen frisk og sterk gjennom styrketrening og turer i naturen. «-Det gir ro i sjelen, og jeg takker Gud for det vakre skaperverket», sier hun.

Linn Victoria Sonerud innsettes som prest søndag 8. september kl. 18.00 i Grua kirke.

"-Jeg tror det blir viktig for meg å være synlig og tilgjengelig slik at jeg kan bli godt kjent med lokalbefolkningen på Lunner, Grua og Harestua. Nå er det jo 100 års jubileum og ypperlige muligheter for nettopp dette".