Det var ved åpningen av et seminar den 3. juni at biskopen kom med beklagelsen. Etter å ha gratulert med jubileet, snakket hun blant annet om språk og kirkeliv, og trakk også fram det gledelige ved at nye Norsk Salmebok innholder flere salmer, både på sør-samisk, lule-samisk, nord-samisk og kvensk. - Salmeboka hjelper oss slik til å minne hverandre om at vi er et land med flere språk, sa hun, - og på den måten holde bevisstheten oppe om nettopp dette faktum.
Hun fortsatte slik:
- Språkidentitet leder meg over til baksiden av, for ikke å si den mørke siden av, myndighetenes behandling av minoriteter i Norge, ikke minst samene. Og når jeg snakker om myndighetene, så gjelder det både storsamfunnet generelt og Den norske kirke.
Fornorskingsprosessen i form av kulturpress og aktiv assimileringspolitikk overfor det samiske folk fra tidlig på 1700-tallet, især fra 1850-tallet og fram til moderne tid gjennom kirke, skole og andre samfunnsområder, med ulike teologiske/religiøse, ideologiske og politiske begrunnelser, er et mørkt kapittel i vår felles historie. Ekstra ille ble det når raseideologiske perspektiver på samer og andre ble brukt til å nedvurdere samene sjels- og forstandsmessig. Det er av enkelte vist til at ideologiene bak assimileringen av samene på 1800- og 1900-tallet har sin rot i misjonen og kristen-pietistisk teologi fra 1600- og 1700-tallet, noe som falt sammen med framveksten av ideene i norsk nasjonalisme og den norske grundtvigianismen.
Dette fikk stor innflytelse på norsk skolepolitikk og norsk assimilerings- og minoritetspolitikk. Hensikten var utvilsomt å utslette kultur, språk, historie og tradisjoner knyttet til opplevelsen av samisk identitet, både blant enkeltindivider og som folkegruppe.
Det er grunn til å minne om kong Harald V`s erkjennelse og beklagelse for fornorskingspolitikken i 1997 da han på vegne av norske myndigheter ga uttrykk for følgende i sin tale til Sametinget:
Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk – nordmenn og samer. Samisk historie er tett flettet sammen med norsk historie. I dag må vi beklage den urett den norske stat tidligere har påført det samiske folk gjennom en hard fornorskingspolitikk.
Statsminister Erna Solberg gikk langt i å gjøre det samme 20 år etterpå, da hun hilste til samene på deres jubileumsdag i Trondheim i år.
Kirkemøtet for Den norske kirke uttalte i 1997 at den hadde diskriminert samene og sa:
Kirkemøtet erkjenner at dette har skapt sår, og at samene ofte har blitt fremmedgjort i forhold til kirken.
Dette har imidlertid ikke blitt oppfattet som godt nok inn mot erkjennelse av hva vår kirke har bidratt til. I følge tidligere medlem av Samisk kirkeråd Ingar Kuoljok er det å be om tilgivelse et av vilkårene for forsoning, og ifølge ham har ikke kirken ikke gjort det.
Jeg vil derfor som biskop i Den norske kirke i dag be om tilgivelse for den urett som Den norske kirke har påført dere som er samer, og beklage på det sterkeste de sår som dette har skapt i forhold til kirken.