Guds rolle i valg

Ingen sitteplass var å oppdrive da samtalen om Gud i den amerikanske valgkampen gikk av stabelen under Arendalsuka på torvscenen og mange måtte stå for å få den med seg.

Guds rolle i valg

Det ble en spennende og lærerik samtale om et høyaktuelt tema med alt som hadde skjedd i den amerikanske valgkampen i sommer. Kirkerådsleder Harald Hegstad var tydelig med å ta avstand fra de kristenfundamentalistiske holdningene som filmen «Praying for Armageddon» har avslørt. Filmprodusent Tonje Hessen Schei var også med i debatten og fortalt mer om hva hun oppdaget da hun lagde dokumentarfilmen som blant annet handler om den voksende evangelistiske bevegelsen som er overbevist om at Jesus skal dukke opp i Israel for at dommedag skal skje, og hvordan de derfor heier på Trump som lover å støtte deres syn. Også kommentator Christina Pletten fra Aftenposten og Sigrid Rege Gårdsvoll fra Vårt Land deltok i samtalen med sine analyser.

Samtalen kan du se og høre i opptak her: Arendalsuka: Gud i den amerikanske valgkampen - Den norske kirke (kirken.no)

Ellers så foregikk det mye i Trefoldighetskirken under Arendalsuka. Utstillingen «Under overflaten» ble åpnet med kunstneren Solveig Frafjord som hadde fargerike malerier ustilt i kirkerommet fra livet i havet. Hun sa hun ønsket å peke på alt det vakre som finns i havet og at vi er så avhengige av økosystemet i havet.

Tore Thomassen var også med på åpningen hvor han sang flere sanger, blant annet sangen som hadde gitt navn til utstillingen «Vi må ha vann».

Også preses og kirkeminister Kjersti Toppe deltok på en samtale om kirkebevaringsprogrammet i Trefoldighetskirken, som nettopp har tydelige tegn på at dette programmet trengs, både innvendig og utvendig.

Ellers var det både åpningsgudstjeneste og økumenisk gudstjeneste i kirken, i tillegg til daglige lunsjkonserter som var veldig godt besøkt.