HEL-gudstjeneste på NRK

For første gang vil NRK sende en HEL-gudstjeneste som passer for alle. Det skjer fra Søm kirke søndag 1. september kl. 11.00 på NRK 2. Når gudstjenesten er tilrettelagt for mennesker med funksjonsnedsettelser, blir den tilgjengelig for alle - ikke minst for de som ikke er vant til å gå i kirken.

Diakonirådgiver Rannveig Lyngroth skal delta i HEL-gudstjensten med tegn til tale. Her viser hun tegnet for "himmel".

Randesund menighet, med sokneprest, Rolf Erik Hanisch i spissen, har flere ganger i løpet av året fått overført gudstjenester på NRK TV. Det har vært fantastisk flotte gudstjenester.

- Vi gleder oss stort over at menighetens neste tv-overføring setter fokus på kirkas inkluderingsarbeid for mennesker med ulike funksjonsvariasjoner, deriblant utviklingshemmede, forteller diakonirådgiver Rannveig Lyngroth som også skal delta i gudstjensten med tegn til tale.

Alle har vi vår plass i gudstjenestefellesskapet, men ikke alle opplever det som lett å henge med i det som skjer i gudstjenesten. Det har den norske kirke gjort noe med. Vår tidligere spesialprest inkludering og nåværende sokneprest i Langesund, Rune Rasmussen, utviklet et eget konsept for en gudstjenesteform som passer for alle – en papirløs gudstjeneste der ekko-sang og enkle tegn utgjør størstedelen av liturgien. Dette har han gjort sammen med musiker Tore Thomassen som har hatt ansvaret for det musikalske innholdet i liturgien.

- Når også mennesker med utviklingshemming eller andre funksjonsvariasjoner er med og bidrar, ja, da blir vi en hel menighet der menneskeverdet får fokus på en annen måte enn ellers, forteller Rannveig.
- Og tenk bare, gjennom et liv, ja, så vil de aller fleste av oss erfare at vi trenger tilrettelegging. Enten det er nedsatt hørsel, svekket syn eller ustø gange. Med utgangspunkt i utviklingshemmedes behov, ivaretar vi langt flere mennesker som kommer til våre gudstjenester, avslutter Rannveig engasjert.

Gå derfor ikke glipp av 1. september kl 11.00 på NRK 2 TV. Du kan se den i etterkant på NRK TV sitt arkiv.

I neste nyhetsbrev vil vi informere mer om inkluderingsarbeidet i bispedømmet.