Hvordan lever vi sammen nå?

– Hvordan skal vi klare å ta hver dag som den kommer når alle våre rutiner er satt på hodet og hverdagen er snudd opp ned? Anine Vieth Mildestvedt, menighetspedagog og prosjektansvarlig for ungdom 15-18 år i Bjørgvin bispedømme har lang erfaring som kursholder i samlivskurs og kommer med noen råd her.

Mens vi bare kan drømme om sommeren og vi er slitne av uvant inneliv, kan det være nyttig å pleie samlivet. Illustrasjonsfoto: Jens Meyer

– Vil vi som kjærester og par klare oss gjennom denne tiden, har vi det som skal til for å tåle presset som nå bare kom som en ”kanonball med piggar” (Maria Parr) inn i livet vårt? – Det kommer til å gå bra hvis vi investerer i at det skal gå bra. Da må vi ville dette, sier Anine

1. Gode hjertevaner i hverdagen, etter råd fra samlivsforsker John Gottmann:
    • TAKK- et ordentlig takk også for de små ting, si takk høyt og ofte, se virkningen om kort tid.
    • TA IMOT- spill med -ta imot når noen snakker til deg, la familiemedlemmet snakke ferdig, lytt i stedet for å ha en mening klar. Si heller: det var interessant, la meg høre mer om det. Hva ville du vise meg? Eller si, når jeg er ferdig i denne telefonen da skal jeg se hva du vil vise meg...
    • UNNSKYLD FOR DE SMÅ TING- et ærlig unnskyld når du” tråkker i salaten”. Regnskapet er 1:5. Vi mennesker trenger å gi bort 5 gode for å kunne ta ut 1 negativ. Med andre ord: si, gjør, bekreft 5 ganger før du kommer med kritikk eller noe som er negativt.
    • VELKOMMEN-jeg ser deg- Vis at du ser dem som kommer inn i rommet du er i, vri deg fysisk mot barnet eller den voksne og gi gjerne bare et nikk og smil, men vis at du ser familiemedlemmet. Kroppsspråket vårt utgjør 70% av det vi formidler.... Et smil er undervurdert J
    • JEG HUSKER PÅ DEG- se og hør hverandre i hverdagen. Spør oftere: hvordan går det med deg? Hvordan ser din dag ut idag? Hvordan har du egentlig hatt det idag?

2. Sjekk ut https://www.vi-appen.no/ VI-appen er et hverdagsverktøy for par som ønsker å styrke forholdet sitt. Appen gir på en effektiv og engasjerende måte faglige råd og inspirasjon til gode samtaler. Rachel Elgen, daglig leder og gründer for appen forteller at par som bruker noen minutter innimellom med fokus på par-relasjonen, kan oppnå mye. VI-appen er for alle, både par som har det superfint og par som opplever hverdagen mer krevende. (Appen blir drevet med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet).

3. Les saken Kreative idéer til hjemmepåsken for en rekke tips til hva man kan gjøre på i påsken i en familie hvor alle nå er hjemme, nesten hele tiden. Det er lurt å starte planleggingen nå

Vi gjør oppmerksom på at Anine Vieth Mildestvedt er engasjert i Familieskolen som bl.a. står bak Vi-appen

Diakonirådgiver Vetle Karlsen Eide har også funnet fram noen gode tips.

Barne- ungdoms- og familiedirektoratet sine råd

Informasjonsfilm om corona-viruset for barn

Toleranse-vinduet i coronaens tid med Dag Nordanger, RVTS Vest

Litteratur om Corona-viruset for barn