God inkludering krever ferdigheter!

Kirkens arbeid skal være tilgjengelige for alle! Derfor trenger de ansatte kurs!

God inkludering krever ferdigheter!

20.april 2024 ble Lars Akersveen Schutzer  konfirmert i Strømmen kirke. Han fikk sin favorittlåt som postludium, lystenning etter eget ønske og puslespill i gave. Han startet sin konfirmanttid i 2023. Lars satte pris på tegnsmykket han fikk av prostiet i starten av konfirmanttiden. Det var kjente tegn og fine bilder på det. Han likte også  klistremerkeboka som sokneprest Anne Dalen brukte i konfirmanttiden.

Konfirmanter med utviklingshemming er like ulike som andre konfirmanter. Det har derfor vært mange ulike konfirmantopplegg i bispedømmet. Noen konfirmeres sammen med andre konfirmanter, mens andre har egen seremoni.

Menighetens trosopplæring, diakoni, gudstjenester og annet skal være tilgjengelige for alle. Tilrettelagte tilbud skal være et supplement og ikke en erstatning for tilgjengelighet og fellesskap i de ordinære tilbudene. For å få til dette, har det i 2023 blitt arbeidet med å øke ferdigheter i tegn til tale, tatt i bruk pedagogiske hjelpemidler som for eksempel filmer med Tale Bustehale og tegnsmykker fra Ebbe Nebb. Bispedømmet har også samarbeidet med KABB (Kristent arbeid blant blinde og svaksynte). Sondre Myrseth som har Downs syndrom, har arbeidet i Skårer menighet en dag i uka sammen med Inkluderingsprest Elisabeth Kristiansen. Han er med på stabsmøter, møter i inkluderingsarbeidet, babysang og jobber på kirkegården. Det er fint å jobbe sammen om og med inkludering. Sondre Myrseth er en viktig ansatt i dette arbeidet.