Arbeid med rekruttering i Borg bispedømme

Biskop Kari i Borg har vært på tur til Øvre Romerike og vigslet to nye prester til tjeneste. Gratulerer Gunn-Jorun Roset Sunde og Vegar Berntsen.

Borg bispedømme lyste i 2023 ut tjuetre prestestillinger og det ble gjort tilsetting i tjue av disse. Seks av disse prestene kom rett fra skolebenken og en av dem, Thomas Raadin Iversen, ble tilsatt som sokneprest i Varteig sokn.  Da vi spurte han om hans vei til å bli prest, og hvordan overgangen fra studier til jobb har vært, svarte han dette:

«Jeg ble døpt som barn, men var ikke noe særlig i kirken før jeg ble konfirmant. I løpet av det året ble jeg godt kjent med gjengen av ungdomsledere, og jeg følte for første gang at jeg fant en gjeng jeg passet inn i. Det var en ungdomsprest der som gav oss plass til å bruke evnene våre, og jeg fikk spille gitar! Også var det en kateket der som motiverte meg til å bli værende, og utfordret meg på å bli prest. Tiden som teologistudent var morsom og variert, og de seks årene gikk overraskende fort. Overgangen til prestehverdagen har gått fint, og det har vært stort rom for å finne ut av ting. Læringskurven har vært bratt – men det er bare gøy!»

Av de andre prestene som ble tilsatt i 2023 kom det noen fra andre prestestillinger i Borg, og noen var såkalte andrekarriereprester. Den siste kategorien bringer med seg verdifull kompetanse og erfaring fra andre deler av yrkeslivet inn i prestetjenesten og det er ventet at vi vil se mer av dette i årene framover.

Hvordan jobber vi med rekruttering?

Gjennom flere år har det vært et økende fokus på å få flere til å søke kirkelig utdanning og deretter ta seg arbeid i Den norske kirke. I 2020 la Kirkerådet frem en rapport og Borg bispedømme har med bakgrunn i denne rapporten samt vedtak fra Kirkemøtet 2021, laget en lokal rekrutteringsplan med tre overordnede mål. Under hvert enkelt mål er det belyst viktige innsatsområder for å oppnå resultat.

1.     Flere søker seg til kirkelig utdanning

·       Innsatsområde 1. Utvikle kultur for rekruttering internt

·       Innsatsområde 2. Utvikle konsept for markedsføring overfor studiesøkende ungdom

·       Innsatsområde 3. Inspirere ansatte og andre til å videreutdanne seg

2.     Flere søker seg til kirkelig stilling

·       Innsatsområde 4. Utvikle konsept for employer branding

• Innsatsområde 5. Utvikle nytt konsept for utlysning av stillinger. Også i sosiale medier.
    • Innsatsområde 6.  Øke antall studenter i praksis og rekrutteringsstillinger

3.     Kirken skal være en attraktiv arbeidsplass

·       Innsatsområde 7. Implementere HR-strategi

• Innsatsområde 9. Legge til rette for veiledning, kompetanseutvikling, faglig og åndelig fordypning.
    •  Innsatsområde 10. Utvikle en intern kultur for stolthet av arbeidsplassen

Sekretariatet ved Borg bispedømme jobber etter disse målene og bruker innsatsområdene til å finne gode tiltak for å jobbe med rekruttering. Vi har blant annet arbeidet mye med utformingen av utlysningstekstene og tilbakemeldingene vi får er gode. Tekstene utformes i tett samarbeid med prost og menighetsråd.

De tre siste årene har vi også lyst ut stillinger som sommervikar i prestetjeneste. Gjennom disse ansettelsene ser vi gode ringvirkninger.  Vi kommer i kontakt med studenter som får en relasjon til Borg, de blir benyttet som vikarer i prostiene og etter fullført utdanning søker de seg til faste stillinger.

Veien videre

Borg bispedømme vil fortsette å arbeide strategisk med «Plan for rekruttering» fremover. Den skal revideres i 2024 og et av målene er tettere samarbeid med fellesrådene om økt rekruttering til alle kirkelige stillinger.  Vi oppfordrer alle til å motivere og inspirere barn og unge til å vurdere studieretninger som kan føre til jobb i kirken. Hva er vel bedre enn å være med på å skape «mer himmel på jord»?

Inspirerende å møte nytilsatte prester i Borg! Biskop Kari i Borg og personalavdelingen tok i mot en bredt sammensatt gruppe med motiverte prester. Noen helt ferske og noen erfarne; alle temmelig nye stillingene. En hadde til og med sin første arbeidsdag i dag! Lykke til alle sammen!