Kristine Sandmæl

Jeg er opptatt av folkekirka, og ønsker å bidra til at folk kan finne tilhørighet i kirken, og kjenne den som sin. For meg er det viktig å bygge en inkluderende kirke der også minoriteter føler deg velkommen, sett og verdsatt.

Foto: Olufsen Media

Jeg er 51 år gammel. Jeg er fra Moss, men har bodd de siste 25 årene i Nordland. Jeg er gift med Paula, og vi bor i vakre Henningsvær i Lofoten. Jeg er utdannet ved Menighetsfakultetet, hvor jeg ble uteksaminert i 1997. Jeg har solid erfaring fra lokalkirken, og jeg har erfaring fra ledelse på nasjonalt plan i kirka, en kombinasjon som er nyttig. Gjennom min prestetjeneste har jeg lykkes i å bygge menighet i folkekirkemenigheter, og har erfaring i å kjenne hvor skoen trykker for en menighetsprest. For meg er det et viktig mål at det vi jobber med sentralt i kirken og på bispedømmenivå kan være til glede og nytte for menighetsliv på lokalplan. De siste seks årene har jeg gjort tjeneste som prost i Lofoten, dette har gitt meg erfaring på mellomlederens viktige og av og til utfordrende rolle. Jeg mener en biskop bør være en viktig medspiller i synliggjøring av kirken som nærværende samfunnsaktør og bidra til samhandling eller samskaping mellom kirke og samfunn.

I 2016 ble jeg valgt som leder av Mellomkirkelig råd, i 2020 ble jeg gjenvalgt. Jeg er opptatt av at vi må styrke kirkemedlemmenes opplevelse av å være en del av den verdensvide kirke og det økumeniske fellesskap, og gi menighetene redskaper til økumenikk, diakoni og dialog i sitt lokalsamfunn. Kirkens dialog med mennesker av annen tro er viktig. Vi lever i et Norge og et Europa der dialog i gjensidig respekt for forskjellighet blir mer og mer nødvendig. Jeg er opptatt av folkekirka, og ønsker å bidra til at folk kan finne tilhørighet i kirken, og kjenne den som sin. Som lesbisk prest har jeg minoritetskompetanse. For meg er det viktig å bygge en inkluderende kirke der også minoriteter føler deg velkommen, sett og verdsatt. Jeg vil bidra til at Den norske kirke kan være et sted der vi alle kan komme våre gleder og sorger, våre spørsmål og vår undring, komme med hele livet, - og bli tatt godt imot.

Teologisk er jeg preget av ulike former for kontekstuell teologi. Jeg prøver å la mitt liv og min tjeneste bæres av Kristus og Kristi kjærlighet. Jeg liker å bygge relasjoner. Jeg er opptatt av rom for ulikt teologisk ståsted. Jeg vil beskrive meg selv som et menneske som er klartenkt, raus, lojal og prinsipiell. Jeg er en god lytter og samtalepartner.

Les mer av Kristine Sandmæls presentasjon under lenker.