Samling for studenter på veg til prestetjeneste

20 prestestudenter med tilknytning til Møre og Nidaros bispedømmer var i slutten av juni samlet til kurs i Molde.

Samling for studenter på veg til prestetjeneste

Samlingen er en del av opplegget «Veien til vigslet tjeneste» (VTVT), som hvert år arrangeres for prestestudenter. Biskop Ingeborg i Møre og biskop Herborg i Nidaros hadde ansvaret for gjennomføringen – sammen med personalsjefer/rådgivere fra bispedømmekontorene.

Første gruppe - i Molde domkirke.jpeg

BILDET ØVERST: VTVT gruppe2 i Molde domkirke.
BILDET OVER: VTVT gruppe1 i Molde domkirke.

Veien til vigslet tjeneste er obligatorisk for de som skal ordineres til prest i Den norske kirke, og består av ordinasjonssamlinger og stiftspraksis i samarbeid med lærerstedene. Hensikten med VTV er å forberede studenter til tjeneste i kirken, og gi biskop og studenter en mulighet til å bli kjent med hverandre.

«Kan jeg bli prest eller diakon, kantor eller kateket? «Hva innebærer det å bli vigslet?» «Hvordan skal jeg utføre min tjeneste?»  Dette var noen av mange spørsmål som ble belyst på samlingene.

Ut fra smittevernshensyn ble den regionale samlingen her i nord delt i to mindre. Vi var glade for at Møre og Nidaros kunne samarbeide om disse samlingene. Begge ble holdt i Molde og samlet drøyt 20 deltakere i to grupper. Denne gangen ble det kun prestestudenter som deltok på samlingen, men disse kom fra flere læresteder og med ulik bakgrunn. Samlingene er en del av veien til vigsling, og er viktige møtepunkter mellom studentene og biskopene underveis i utdanningsløpet.  Gruppa med de som har kommet lengst, avsluttet med pilgrimsvandring og gudstjeneste i middelalderkirka på Veøya.

Vandring på Veøya.jpeg

VEØYA: Pilegrimsvandring på Veøya var en del av programmet.

«Jeg er så takknemlig for å få følge dem på veien. Det er oppmuntrende å bli kjent med dem, og se alle de ressursene de har med seg, enten de er unge studenter, eller eldre som begynner på et nytt yrkesløp,» kommenterer biskop Ingeborg.

Biskop Ingeborg ved alteret i Romsdalsmuseets kapell.jpeg

KAPELL: Biskop Ingeborg ved alteret i Romsdalsmuseets kapell.