Signert partnerskapsavtale - Et langsiktig tilbud for barn og unge

Kirkens Bymisjon, Kristiansund kommune og Møre Bispedømme har signert en partnerskapsavtale.

Fra venstre: Regionleder i region Midt, Kirkens Bymisjon Region midt, Nils Åge Meisal Aune, biskopen, Kommunedirektør i Kristiansund, Arne Ingebrigtsen.  Prost Sindre Kulø tok med seg underskrevet avtale tilbake til Bispedømmekontoret. Foto: Møre bispedømme

Avtalen er et resultat av en grundig prosess som startet med en bispevisitas i 2022 og har utviklet seg gjennom flere viktige milepæler, inkludert etableringen av en arbeidsgruppe i mars 2023, intensjonsavtale i april, studietur til Oslo i mai, og en workshop i juni samme år. Etter nøye vurderinger og en bred prosess ble barn og unge valgt som satsingsområde for prosjektet, skriver Kristiansund kommune på sin hjemmeside.

Hovedmål for partnerskapsavtalen

• Skape en trygg og inkluderende møteplass for ungdom i Kristiansund
  • Fremme inkludering og fellesskap
  • Forebygge utenforskap
  • Legge til rette for medvirkning med ungdommene
  • Jobbe for at prosjektet blir bærekraftig både sosialt og økonomisk

Felles ansvar og myndighet i forbindelse med partnerskapsavtalen

• Jobbe sammen som likeverdige partnere med samskaping som metode
  • Skape et VI
  • Inkludere eksisterende tiltak
  • Indentifisere og maksimere partenes fortrinn
  • Dele kunnskap, erfaringer og ressurser
  • Være åpen for nye samskapingsprosjekt

Samskaping står sentralt i denne avtalen, noe som innebærer et nært samarbeid mellom de tre aktørene som stiller med ulike rammer, men likeverdig deltakelse.

Les mer om avtalen på Kristiansund kommune sin hjemmeside på denne lenka:

Kristiansund kommune, Kirkens Bymisjon og Møre Bispedømme med partnerskapsavtale