Lys til verden 2023/2024

Lys til verden er Nidaros` misjonsaksjon som de sju organisasjonene i Samarbeid menighet og misjon står sammen om. Vi vil dele vår kristne tro og vitne om Jesus som er veien, sannheten og livet for alle mennesker.

Lys til verden 2023/2024

Tema: Forfulgt for sin tro

80 % av verdens befolkning lever i land der de risikerer store begrensninger på muligheten til å fritt utøve sin tro.

Diskriminering og forfølgelse på grunn av tro truer millioner av menneskers rett til liv, rettssikkerhet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet.

16 % av verdens kristne (360 mill.) opplever alvorlig grad av forfølgelse og diskriminering. Sammen med den verdensvide kirke vil vi kjempe for en mer rettferdig verden. Vi hører til et globalt, kristent fellesskap med ansvar for hverandre.

I Norge er det få som opplever forfølgelse på grunn av tro.
Men de sju misjonsorganisasjonene i SMM (Samarbeid menighet og misjon) rapporterer alle om andre erfaringer når det gjelder trosfrihetens kår ellers i verden.

MIDTØSTEN

Her oppstod kristendommen, og herfra ble den spredt til hele verden. I dag opplever de kristne en kamp for å overleve. Krig, uro og fremmarsj av miltante islamister gjør tilværelsen vanskelig.
Når de kristne marginaliseres, forsvinner også vitnebyrdet om Jesus som verdens håp og frelser.

Egypt

10 % av befolkningen i Egypt er kristne, og de fleste tilhører den koptiske ortodokse kirken.
Biskop Thomas er av de kristnes fremste talsmenn i landet, og en viktig stemme for sosial rettferdighet og trosfrihet.

På «søppelfjellet» i Kairo bor det tusenvis av kristne familier som lever i, og av, storbyens søppel. Inspirert av Jesu kjærlighet har Mama Maggie gjennom tre tiår bygget opp et arbeid som kalles Stefanusbarna.

SAT-7 er en kristen satellitt-TV-kanal som kringkaster på arabisk, persisk og tyrkisk over 22 land i Midtøsten og Nord-Afrika, TV-kanalen er en kristen stemme inn i
et område med få kirker, der kristne er en minoritet, og mange også lever isolert i fiendtlige omgivelser. Over 23 millioner seere følger sendingene regelmessig.

Stefanusalliansen, Det Norske Misjonsselskap, Normisjon og Israelsmisjonen er alle engasjert i solidaritet med kristne i Midtøsten.

Offer/gaver som kommer inn sendes:
Samarbeid menighet og misjon i Nidaros.
- Kontonr. 4212.51.87050
     Merk innbetalingen med ”Lys til verden”, og hvilken menighet den kommer fra.

- Det går også an å bruke VIPPS-nummer 574201. Merk betalingen "Lys til verden"

Kunngjøring av offer. Forslag til offertekst:

Offeret i dag går til Nidaros sin misjonsaksjon ”Lys til verden”.

Aksjonen i år har fokus på trosfrihet og forfulgte kristne.
Vi hjelper og støtter kirker, grupper og enkeltmennesker som lever under press, diskriminering og forfølgelse på grunn av sin tro. Det er mange kristne som opplever å ikke kunne fritt ha en tro, praktisere troen sin eller skifte tro.

Takk for din gave!

Forslag til Forbønn

Jesus Kristus, du bar ditt kors synlig for hele verden og ble vår frelser.
Beskytt dem som forfølges, og vær nær hos dem som lider.
Du som er de rettsløses forsvarer og som hører de forfulgtes rop:
Gi oss vilje og visdom til å hjelpe, og gjør oss trofaste i bønnen.
Hold din kirke oppe ved korsets kraft, og styrk oss alle i den tro som seirer.

Gud vi ber!