Abort -  Et seminar i Ingrid Bjerkås' ånd

Er det en moralsk kollisjon ved å velge abort for et høyt ønsket barn? Er abort et vanskelig valg? Hva er våre erfaringer og holdninger knyttet til svangerskap, fødsel, abort og funksjonsnedsettelse? Dette var blant spørsmålene som ble diskutert på Ingrid Bjerkås seminaret som ble arrangert i Grønnåsen kirke onsdag 6.mars. Tema for årets seminar var abort.

Foto: Reiner Schaufler.

Abort er ikke et enkelt tema. Det handler om tunge spørsmål for de som skal ta valget om å ta abort eller ikke. Sandy Goldbeck-Wood og Sykehusprest Ingun Fossland var foredragsholdere under seminaret.

Dette er 4. gangen et seminar i Ingrid Bjerkås sin ånd ble holdt i Tromsø. Seminaret er arrangert av Domprosten i Tromsø, Kirkelig utdanningssenter i nord (KUN) og Norsk kvinnelig teologforening (NKTF).

Dormprost Stig Lægdene sa i sin innledning at seminaret er en refleksjon over et tema som er så viktig, men samtidig veldig vanskelig og polarisert å snakke om. På seminaret, ble vi presentert for to forskjelige sider av samme tematikken. Den teologiskvitenskapelige siden og den naturvitenskapelige siden.

Dormprost Stig Lægdene

Sandy Goldbek-Wood er både prest og gynekolog. Hun snakket om abort og nåde i hennes foredrag, og dialogen mellom kvinner, klinikk, og kirken. Ifølger Sandy er hennes standpunkt ikke å definere hvilket valg som er rett eller galt for kvinner, men at et vitnesbryd fra kvinner som tar abort er et viktig budskap som ikke må avfeies. Diskusjonen om når og hvorfor abort er moralsk akseptabelt er et mer kompleks spørsmål mener hun.

- Kirken har stått sterkt og enkelt på forsterets side – sier hun.
- Kirken har blitt beskyldt for å tie når det gjelder spørsmål og diskusjon om abort. Kirkens tilbud til kvinner som tar abort har gjennom mange århundrer vært en oppfordring til å angre på en hendelse de opplevde som nødvendig. Men for mange kvinner er det umulig å angre. Abort i min kliniske efaring oppleves for mange kvinner som en nødvendhet...Mange kjenner et behov for en teologi som rommer både potensielle barn og den eksisterende kvinnen - Sandy Goldbeck-Wood.
Ingun Fossland, Sandy Goldbeck-Wood og sokneprest May Line Angell under seminaret.

I hennes foredrag tok sykehusprest Ingun Fossland utgangspunkt fra hennes møter med kvinner og par som vurderer abort. Hun forteller om problemstillingen man møter når de skal ta et valg om abort når man vet at fosteret har store misdannelser:

- Det er en stor redsel blant de jeg har samtale med. Det er en redsel for at de kommer til å angre uansett valg som blir tatt. Det er mange som kjenner sinne og fortvilelse for at det er de som skal ta valget. Skal parforholdet overleve et liv med et barn født med funksjonshemming? Skal parforholdet overleve ved å velge å ta abort? Det er et enormt ansvar for de som skal ta slike valg, for uansett hvilket valg som blir tatt, så er livet og forventninger for framtiden forandret – forteller Ingun Fossland.

I det påfølgende spørrerunden, har disse to foredragene vekket en diskusjon blant seminarets deltakere. Ja, en diskusjon som viser at Den norske kirke står overfor et dilemma om temaet abort. Nord-Hålogalands biskop Olav Øygard oppsummerte seminaret slik:

- Det er på tide at vi i kirken kan snakke lavmælt om abort. Det er et viktig, men utrolig krevende tema. Det er viktig for oss å oppsøke de viktige prosessenene og samtidig skjønne at alle mennesker er likeverd, uansett religion, kjønn, legning eller funksjonsnivå. Kirken må ikke vise det bare i ord, men også i tenkning -.

2024 er det 63 år siden Ingrid Bjerkås, Norges første kvinnelige prest, ble ordinert til prestetjeneste i Berg på Senja i Nord-Hålogaland bispedømme. Dette skjedde 19. mars 1961 i Vang kirke på Hedmark. Hun ble innsatt 6. mai samme år i Berg kirke på Skaland.