Det Lutherske Verdensforbund bør jobbe tydelig og klart med en plan for urbefolkninger!

Det var budskapet fra Harald Skoglund Dahler, en av representantene i Den Norske Kirkes delegasjon som i disse dager delta i generalforsamlingen til det Lutherske verdensforbund (LVF) i Krakow, Polen.

Harald Skoglund Dahler og Sara Keränen på LVF generalforsamlingen i Krakow. Foto: privat.

Dahler er også medlem av Nord-Hålogaland bispedømmets ungdomsråd.

Under generalforsamlingen holdt Harald, sammen med ungdomsrepresentanten fra Finland Sara Keränen et sterkt innlegg om urfolk og forsoning i LVF.

«… noen urbefolkninger er undertrykte, etterfulgt, ekskludert fra samfunnet, noen får ikke praktiserer sine egne unike kulturer og språk og noen blir angrepet og i noen tilfeller drept av sine medborgere bare for å være urfolk …»

Fra urbefolkningens perspektiv, spørre Harald: «hvorfor er det ikke en egen ‘Pre-Assembly’ (før-forsamling) for urfolk?»

I Norge, har Stortinget nylig fått en rapport fra sannhets- og forsoningskommisjonen som har gransket hvordan staten har fornorsket samer og norsk-finner og kvener. For Sara og Harald har den Lutherske kirke, som en forlenget arm av starten, bidratt til undertrykking av urfolk. Derfor er det på tide for LVF å komme med en tydelig plan som støtter urbefolkninger i sitt arbeid mot undertrykkelse. For det er ikke bare i Norden at det finnes urbefolkninger som er en del av det Luthersk kirkefellesskapet, men også i andre deler av verden.

Som et resultat av Saras og Haralds innlegg har det nå blit vedtatt med 96% at urfolkbefolkningen i LVF får sin egen Pre-Assembly parallelt med LVF generalforsamling som holdes hvert 6. år. Dette ser Harald som en seier!

For sara og Harald, er det viktig å fortsetter å jobbe med forsonning. Derfor er det ende viktigtigere for urfolk å ha sin egen samling, sin egen ‘Pre-Assembly’ hvor de kan diskutere og dele efaringer og vise støtte til hverandre.