Visitaser

Visitaser er en viktig oppgaver av biskopen. En bispevisitas er et institusjonalisert og rettslig ordnet besøk av biskopen i ett eller flere sokn i den hensikt å utøve kirkelig tilsyn.

Biskopen på Viken senter under visitasen i 2021. Foto: Jon Marius Kobro Hammer

Biskopens tilsyn handler mye om å støtte, inspirere menigheter og veilede medarbeiderne om det som skjer i menigheten. Biskopen skal ved visitasen legge vekt på forkynnelsen av Guds ord i soknet. Ved dette skal biskopen gi støtte til menighetenes virksomhet og styrke fellesskapet i menighetene. En annen viktig oppgaver er å gjøre kirkens nærvar synlig i lokalsamfunnet.

Nord- Hålogaland bispedømme gjennomfører opptil 7 visitaser i året. En visitas varer normalt fra tirsdag til torsdag, med visitasgudstjeneste og biskopens visitasforedrag på søndag.

Som hovedregel visiteres hvert sokn av biskopen minst hvert 8. år.

Du kan lese mer om biskopens visitaser nedenfor under dokumenter.

Kommende visitaser i 2024:
24.-28. januar: Karasjok – Indre Finnmark
20.-23. feb + 25. februar: Sandtorg og Vågsfjord – Trondenes