Bispevisitas i Loppa 20. – 22. og 24. september

Med velkomstgudstjeneste og nattverd i Øksfjord kirke, ble biskop Olav Øygard ønsket velkommen til bispevisitas i Loppa menighet. Biskop Olavs budskap til menigheten var om Guds inkluderende kjærlighet, med spesielt fokus på menighets medlemmer med funksjonshemmende utfordringer.

Nuvsvåg kirke. Foto: Rodmire Larsen

På visitasen var biskop Olav Øygard på besøk hos blant annet Frydenbø Industri og Øksfjord Helsesenter. Biskopen hadde også møte med ansatte i Alta prosti og medlemmer i Loppa menighetsråd/fellesråd, hvor han snakket om hvordan vi kan være en kirke for alle, og hvordan kirken kan inkludere også de med funksjonshemninger.

Samarbeidet med kommunen står høyt i Biskop Olav Øygards agenda, og på møte med Loppa kommunestyre, var biskopen veldig fornøyd med kommunens bidrag i at kirken har en verdifull plass i Loppasamfunnet.

Den store avslutningen var visitasgudstjenesten og Biskop Olav Øygards visitas foredrag i Øksfjord kirke, søndag 24. september. Alta prosjektkor avd. Øksfjord sørget for nydelig korsang.

I gudstjenesten ble Randi Vestgård Frisk viet spesiell oppmerksomhet. Randi er kirketjener i Nuvsvåg kirke, men hun har vært engasjert i kirkene i Loppa menighet i over 40 år. Hun gjør alt fra å vaske til å klatre opp stigen for å ringe med klokkene i en alder av 80 år. Biskop Olav Øygard understreker hvor viktige og verdifulle kirkene i Loppa er som samlingssted for innbyggerne.

Dagen ble avsluttet med kirkekaffe, og som sokneprest Ånund Hardang så riktig sa - vi avslutter i dag med "visistas," for det er stas for Loppa kommune å ha biskopen på besøk.