Restmidler trosopplæring, diakoni, undervisning og kirkemusikk

Bispedømmmet fordeler ubrukte midler fra A. Diakoni, undervisning og kirkemusikk og B. Trosopplæringsmidler. For 2024 lyser vi ut disse midlene med søknadsfrist 15. oktober.

A. Restmidler diakoni, undervisning og kirkemusikk (UDK)

Hvert år tildeles midler til faste stillinger innenfor diakoni og undervisning over statsbudsjettet. I forbindelse med vakanser kan midler bli stående ubrukt. Med forbehold om at dette skjer, gis fellesrådene mulighet til å søke på disse restmidlene til tiltak innen diakoni, undervisning og kirkemusikk.

Hva kan støttes?

• Tiltak innen diakoni, undervisning og kirkemusikk. Dette omfatter også konserter, kulturarrangement og kompetansehevingstiltak.
  • Generelt oppfordrer vi menighetene til nytenking og samskaping for å få i gang ny aktivitet, og videreutvikle tiltak som allerede er i gang.
  • Tiltak som fremmer rekruttering og kompetanseutvikling av frivillige.
  • Tiltak som fremmer samspill og samarbeid mellom kirken og lokalsamfunnet.

B. Restmidler trosopplæring

Sør-Hålogaland bispedømmeråd lyser årlig ut ubrukte trosopplæringsmidler som menigheter og fellesråd i bispedømmet kan søke på for støtte til ulike prosjekter. Tildeling av restmidler for 2024 vil skje etter utlysning og med søknadsfrist 15.oktober. Tildeling vil kunngjøres på disse sidene og i andre kanaler.

Hva kan støttes?

• Tverrfaglige og nyskapende tiltak
  • Kirkemusikalske tiltak og prosjekter som involverer barn og ungdom
  • Arrangement
  • Kompetanseheving
  • Utprøving av lokalt utviklede trosopplæringstiltak / aktiviteter
  • Samarbeid med organisasjoner i nærmiljøet
  • Utvikling og organisering av frivillighet

En forutsetning for å bli vurdert som søker på disse midlene, er innlevert rapport på bruk av tidligere tildelte restmidler.

Søknad og ansvarlig søker

Søknaden må påtegnes av kirkeverge, menighetsrådsleder eller daglig leder. Ansvarlig søker må være registerert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret.

For søknadsskjema: Se dokument nederst på siden! Alle felt må fylles ut!

Søknaden sendes til shbdr@kirken.no og eposten merkes "Søknad restmidler UDK" eller "Søknad trosopplæring" + gjerne en kort tittel på tiltaket. Dersom det sendes flere søknader bør de sendes hver for seg.

Ta gjerne kontakt med bispedømmekontoret for nærmere orientering eller en prat om mulige tiltak!

Rapportering

Det må sendes inn rapport innen tre måneder etter at tiltaket er avsluttet og senest 31.oktober påfølgende år. Rapporten skal inneholde enkelt regnskap og kort oppsummering og evaluering av tiltaket, i henhold til søknaden.

Hvis det skjer endringer for gjennomføring av tiltaket, skal bispedømmerådet informeres.

Rapportskjema: Se dokument nederst på siden!