Familien som sitter i kirkeasyl i Hønefoss har fått avslag i Høyesterett

I dag falt dommen i Høyesterett med minst mulig margin: Foreldrene blir ikke trodd i konverteringsspørsmålet.

EN SKUFFET FAMILIE

Prost i Hønefoss, Kristin Moen Saxegaard, har hatt en naturlig tilknyttning til familien, og hun var et av vitnene i saken. I dommen kommer det klart frem at hennes og prestenes forklaring har troverdighet, noe som styrket saken og konvertittenes stilling. Likevel valgte tre av fem dommere å dømme mot, og familien går fortsatt i en høyst usikker fremtid i møte.

- Familien er veldig skuffet. Det er en vanskelig beskjed å få. Dommen var delt. Det viser at det var forståelse for saken, men det hjelper oss ikke nå, forteller hun til Vårt Land i dag.

I tiden fremover vil familien fortsette å være i kirkeasyl i Hønefoss kirke.

NASJONAL INNSATS FRA KIRKEN

Før saken skulle opp i høy Høyesterett, ble Den norske kirke part i saken. I en pressemelding fra preses (ledende biskop) Olav Fykse Tveit setter han ord på skuffelsen som deles av mange i hele kirkenorge.

PRESSEMELDING FRA PRESES (sendt 4. juni):

Høyesterett avgjorde fredag at et ektepar fra Afghanistan ikke har krav på status som flyktninger på grunnlag av anført konvertering fra islam til kristendommen etter at de kom til Norge. – Vi håpet at de skulle bli trodd og at saken skulle få et annet utfall, sier preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit

Høyesterett slo i sin dom fast at i konvertittsaker står uttalelser fra prester i Den norske kirke og «andre med religionsfaglig kompetanse» i en særstilling og at disse må tillegges betydelig vekt. Høyesterett skriver: «Gjennom den religionsfaglige kompetansen prestene besitter, og den erfaring de har med mennesker som gjennomgår religiøse forandringer, er det klart at slike vitneprov vil kunne kaste lys over saken.»

– Til tross for utfallet er det viktig for Den norske kirke at Høyesterett ettertrykkelig setter til side lagmannsrettsdommens uttalelser om manglende troverdighet fra prester i konvertittsaker. Det bekrefter vår holdning, som er at våre prester er i stand til å vurdere konverteringer nøkternt. De har både utdanning og erfaring som gjør dem godt rustet til å vurdere enkeltmenneskers krevende trosprosesser og deres bekjennelse til kristen tro.

Høyesterett delte seg 3-2, og Fykse Tveit tror det er et uttrykk for at konvertittsaker er vanskelige for rettsvesenet å vurdere. Den norske kirke har over mange år vært engasjert i de problemstillingene konvertering til kristendommen reiser.

– Når ekteparet i denne saken likevel ikke blir trodd på sin konvertering, selv om prestenes vitneforklaring om dette regnes som troverdig, er det svært skuffende, avslutter preses Olav Fykse Tveit.

HÅPET PÅ ANNET UTFALL

Biskop i Tunsberg, Jan Otto Myrseth deler Tveits reaksjoner og føler sterkt med familien. Han har flere ganger involvert seg i saken, og hadde håpet på et annet utfall. Nå er veien videre uklar for familien hvor to av barna er født i Norge, og hvor foreldrene står i fare for å bli utsatt forfølgelse dersom de må vende tilbake til Afghanistan.