Full trøkk med gospelmesse i Hemsedal

"Jeg trodde gudstjenesten aldri skulle slutte. Jeg kan fortelle at det tok helt av!", forteller Camilla Osnes, sokneprest i Hemsedal

Full trøkk med gospelmesse i Hemsedal

Søndag 12. august var det gudstjeneste i anledning musikkfestivalen Fauskivalen. Det har blitt en årlig tradisjon å samarbeide med Fauskivalen om gudstjeneste på Fausko skysstasjon. I år hadde gruppen Harlem Gospel Singers tatt turen til festivalen med konsert lørdag og gospelmesse søndag. Harlem Gospel Singers, er en gruppe som reiser rundt i USA og Europa og er tilknyttet til Harlem i New York. Gruppen ble ledet av Sonya Rogers. I anledning konserten og gospelmessen hadde det også blitt samlet en gruppe lokale «hemsedøler» til å være med i koret. Vi var spente søndag morgen da to kulturelle verdener skulle møtes – amerikansk gospel sammen med norsk gudstjenestefeiring.

Sola strålte i lille Hemsedal søndag morgen. Amfiet var så godt som fullt og det svingte i benkeradene fra første stund med rundt 350 mennesker tilstede. Folk klarte ikke å sitte stille når Harlem Gospel Singers ledet oss i lovsangen!

Sokneprest Camilla Osnes som forrettet gudstjenesten forteller:

Gudstjenesten ble en god blanding av kjente og kjære gospellåter, hentet fra Norsk salmebok og en forenkelt liturgi med nattverd. Det måtte både være gjenkjennelig for folk, samtidig som vi trengte å oppleve hvordan god gospel musikk kan oppleves. Vi sang sanger som Go tell it on the mountain, Amazing grace og Når vi deler det brød. Så amerikanerne fikk prøvd seg på norsk også.  Rundt 250 mennesker kom til nattverd, store og små. Avslutningsvis sang Harlem Gospel Singers Oh happy day og gikk over til to-tre låter. Jeg trodde gudstjenesten aldri skulle slutte. Jeg kan fortelle at det tok helt av! Som prest tror jeg aldri kommer til å oppleve noe lignende. Dette var en opplevelse for livet.