Har gjennomført en av historiens lengste visitaser?

Da koronapandemien traff Tunsberg bispedømme var det mange planer som måtte endres. For biskop Jan Otto Myrseth betød det blant annet en ganske annen visitas til Ringerike enn han hadde forestilt seg.

- I dag har eg hatt fine møter med menighetsrådsleiarar og menighetsråd i Veme og Lunder, skriver biskopen på sin Facebookside. På bildet finner du også kirkeverge Kjetil Gjerde og prost Kristin Saxegaard.

Etter en lang periode med avlysninger og utsettelser er biskopen godt fornøyd med at visitasen endelig har latt seg gjennomføre. Normalt sett bruker biskopen to uker på en visitas. Denne gangen startet visitasen i september 2020 og ble avsluttet i mai 2021 - altså tok det godt over et halvt år! Vanligvis møter biskopen alt fra menighetsråd til kommuneledelse, representanter fra andre trossamfunn og selvfølgelig lokalt ansatte og frivillig gjennom to travle uker. Endel av dette har latt seg gjennomføre med nødvendige begrensinger, mens man på grunn av myndighetenes anbefalinger og påbud har måttet legge inn flere lange opphold i programmet.

- Programmet ble naturligvis litt annerledes enn det vi så for oss, men jeg har en opplevelse av at både jeg og folka på Ringerike fikk mye ut av en vanskelig situasjon. Jeg skulle gjerne møtt enda flere, kanskje særlig med tanke på at mange er i en såpass vanskelig situasjon knyttet til pandemien. Samtidig er jeg dypt takknemlig for all fleksibilitet, alt engasjement og godt samspill gjennom hele visitasen.

123722612_4008716312473093_2103651328448187815_n.jpg

Blant høydepunktene i visitasen var da Kari Danielsen ble tildelt Kongens fortenestemedalje for sitt lange, utholdende engasjement for små og store på Ringerike. (Her med med ordfører Kirsten Orebråten på sin høyre side).

IMG_0882.jpg

Biskop Jan Otto taler til forsamlingen i forbindelse med den siste delen av visitasen i Hole, Lunder, Veme, Tyristrand, Norderhov og Ask menigheter. (Bildet er fra Norderhov kirke).

Nå er visitasforedragene fra hele visitasen klare, og kan leses gjennom å følge lenken nedenfor.

Ringerike prosti består av sognene Hønefoss, Nes, Viker og Hval, Ullerål, Haug, Veme, Lunder, Hole, Tyristrand og Norderhov og Ask.