Møt vår nye stiftsdirektør - Eigil Morvik

Denne våren har Eigil Morvik tiltrådt stillingen som stiftsdirektør. Fra bergenser til tunsbergenser. Eller en god blanding?

Til tross for koronarestriksjoner har den nye stiftsdirektøren funnet seg godt til rette på bispedømmekontoret, men ser frem til å kunne møte folk ansikt til ansikt når restriksjonene letter.

I skrivende stund har Morvik vært i stillingen ganske nøyaktig én måned, og har begynt å bli litt varm i trøya som ny leder i bispedømmet. Månedsjubileet er en god anledning til å litt bedre kjent med den engasjerte bergenseren.

Hva fikk deg til å søke på jobben som stiftsdirektør i Tunsberg?
- Etter 7 år som prost i Oslo kjente jeg på et ønske om å gjøre noe litt annet og gå inn i nye utfordringer og da jeg ble utfordret til å vurdere denne stillingen, ble jeg raskt interessert.  Jeg tenker at jeg har gode forutsetninger for en slik jobb med allsidig erfaring både fra menighet, prosti, organisasjonsliv, politikk og kirkelig administrasjon på ulike nivåer, og jeg hadde lyst til å bruke mitt engasjement inn i en slik type stilling akkurat nå.

Hva er ditt håp for kirken i tiden som ligger foran oss?
- På kort sikt handler det om å komme i gang igjen på ordentlig etter lang tid med store begrensninger grunnet pandemien. Både menigheter og folk lengter etter å kunne være sammen både sosialt, til ulike aktiviteter og ikke minst kunne feire gudstjenester igjen.

Håper at organisasjonsstrukturen er på plass snart

- Som kirkebyråkrat ønsker jeg også at vi i Den norske kirke snarlig får landet hvordan kirken skal organiseres i framtiden slik at vi kan bruke mer energi på å være kirke enn på å drøfte hvordan vi skal være organisert.
Fremover håper jeg at folk vil oppleve en kirke og menigheter som skaper gode rom for hele mennesker med vår tro og vår tvil, med vår undring og vårt ønske om å kunne være sammen både med Gud og mennesker. Midt i en pandemi med all den usikkerheten den fører med seg, så trenger vi å kunne se en himmel over livet, at det er noe mer enn det vi kan se og ta på - og kirken at formilder evangeliet om Jesus som nettopp skaper en bro mellom det jordiske og det himmelske ved at Gud ble menneske og deler våre liv samtidig som han skaper tro og framtidshåp.

Trives godt så langt

Hva er ditt forhold til Tunsberg?
- De siste 12 årene har vi bodd i Asker, ikke langt fra grensen til Tunsberg bispedømme, og i mye av min barndom ferierte vi på Ustaoset, som også en del av Tunsberg bispedømme, så rent geografisk har jeg noen bånd til Tunsberg. Som leder av IKO Kirkelig pedagogisk senter i 7 år, hadde jeg også mye kontakt med Tunsberg bispedømme som har vært et foregangsbispedømme i mange sammenhenger når det gjelder trosopplæring og kirkelig undervisning. Vi har også mange venner som bor i bispedømmet, så noe kjennskap både til folk og geografi har jeg, men jeg ser virkelig fram til å bli bede kjent både med folk og menigheter i tiden som kommer.

Opprinnelig bergenser, nå også tunsbergenser - hvordan trives du så langt?
- Jeg har lenge tenkt at det å bosette seg i en av kystbyene mellom Oslo og Sørlandet hadde vært flott, og med pendlerleilighet i Tønsberg har også den drømmen blitt til virkelighet. Jeg liker byliv, og byen er akkurat passe stor, så selv om mye fortsatt går på lavbluss grunnet pandemien, så trives jeg svært godt etter en måneds tid. Dessuten har jo byen også en brygge som minner mye om en annen brygge jeg kjenner godt til, og jeg har registrert at flere av byens gamle konger også hadde nære forbindelser også til Vestlandets hovedstad, så det er en historisk forbindelse mellom Tønsberg og Bergen som er artig å kjenne til.

- Alt i alt tror jeg at jeg kommer til å trives godt både i byen, bispedømmet og jobben som stiftsdirektør, avslutter Morvik.